Vanlige spørsmål

Betalinger

Reise med charterfly bestilt mer enn 35 dager før avreise

Bestillingen skal bekreftes innen 7 dager gjennom innbetaling av en påmeldingsavgift, heretter kalt depositum. Ved bestilling av reise på internett betales depositumet i bookingsøyeblikket.
Depositumet på 1200 kroner/person samt eventuell avbestillingsforsikring betales samtidig.
Den endelige betalingen skal være i hende hos Nazar senest 35 dager før avreise. Har vi ikke mottatt din betaling i tide, kommer reisen til å avbestilles.

Reise med charterfly bestilt mellom 35–0 dager før avreise

Hele reisens beløp betales i bookingsøyeblikket via Min reise eller via kort per telefon. Har vi ikke mottatt din betaling kommer reisen til å avbestilles.

Pakkereise bestilt med rutefly

Har du bestilt en pakkereise med rutefly gjelder andre betalingsvilkår, og hele reisens pris skal betales på en gang ved bestilling.

Betalingsmåte

Betaling via ”Min Reise”

På vår hjemmeside, nazar.no, kan du logge inn på ”Min Reise” ved hjelp av ditt bookingnummer og den e-postadresse som ble gitt i bookingsøyeblikket. Her kan du betale din reise med VISA eller MasterCard. Når reisen er ferdigbetalt kan du enkelt skrive ut din billett via "Min Reise".

Betaling med kort

Ved booking av reise på vår hjemmeside kan du betale med VISA og MasterCard.
Ved et eventuelt bytte av kredittkort etter betaling legges det til en administrativ avgift.

Betaling over telefon

Du kan også betale per telefon med VISA, MasterCard, Nazar-kort og American Express. Ved betaling med American Express, ber vi deg ved bookingsøyeblikket å sende en kopi av legitimasjonen din til info@remove-this.nazar.no. Angi bookingnummer for den aktuelle reisen.

Sikker kortbetaling

For Nazar er din sikkerhet ved betaling svært viktig. Vi har derfor plassert hele vår online betalingsløsning hos DIBS betalingsløsning. Dette betyr at ingen kortnummer bearbeides eller lagres i Nazars system. All informasjon om betalingstransaksjonene mottas i kryptert form. Nazar følger dermed gjeldende regelverk (PCI DSS) og krav for å få ta imot betaling med kort.

Betaling med Nazar-kortet

For å gjøre det lettere for deg å kjøpe dine reiser har vi utviklet Nazar-kortet i samarbeid med Resurs Bank. Kortet gir deg mulighet til å delbetale i ditt eget tempo – rentefritt i opptil 12 måneder, eller over en lengre tid med rente. Måneden etter at du har kjøpt reisen får du den første regningen, og du velger siden hjemme i fred og ro hvordan du vil betale den.

Klikk her for å lese mer

Nazar-faktura

Sammen med Resurs Bank kan vi nå tilby muligheten til å handle mot Nazar-faktura. Med Nazar-faktura får du opptil 60 dagers betalingsfrist. Når du handler hos oss mot faktura, trenger du ikke å betale før i slutten av den måneden som kommer etter kjøpet ditt. Mer informasjon og fullstendige vilkår finner du her.
 

Måneden etter kjøpet kan du også velge å delbetale din Nazar-faktura. Mer informasjon finner du på din Nazar-faktura. Vanlig kredittvurdering utføres. Du får en kopi av vurderingen fra opplysningsbyrået. Fakturaavgift tilkommer.


Betaling via bankoverføring

Du kan betale reisen din via bankoverføring til kontonummer 1503 36 03212. Oppgi KID-nummeret som står på reisebeviset/billetten ved betaling.


Internettbetaling

Når du har booket din reise med charterfly på vår hjemmeside og dermed betalt med kort får du en bekreftelse på at bookingen er gjennomført samt at betalingen er registrert. Reisebevis/billett sendes via e-post førstkommende hverdag til den e-postadressen som du oppga i bookingsøyeblikket. 

Om betaling ikke registreres på bookingen og dato for avreise er mellom 35–0 dager fra bookingsøyeblikket, kommer bookingen automatisk til å avregistreres innen noen timer. Kontakt kundeservice ved problemer: i første omgang via telefon eller via e-post info@remove-this.nazar.no.

En ferdigstilt booking med rutefly bekreftes direkte ved bestilling av reisen og en bookingsbekreftelse sendes per mail til hovedreisende. Den reisende skriver selv ut reisedokumentet under fliken «Min Reise». Her skrives Reisebeviset ut med informasjon om reisen samt referansenummer for hotell og fly. Billetten er personlig. Dokumentet er nødvendig for å kunne gjnnomføre reisen. Billettprosedyren nevnt ovenfor gjelder forutsatt at ikke annet angis i din bookingsbekreftelse og reisebevis.

Tilbakebetalinger

Eventuelle tilbakebetalinger gjøres til det bankkort som reisen ble betalt med. Har du betalt via bankoverføring trenger vi din kontoinformasjon for å kunne betale deg tilbake.

Registrert betaling på booking

Ønsker du å se om en betaling er blitt registrert på din booking, kan du logge inn på ”Min Reise” ved hjelp av bookingnummeret ditt samt den e-postadresse som ble gitt ved bookingsøyeblikket. Om ikke noen e-postadresse ble oppgitt i bookingen, ber vi deg kontakte vår kundeservice på telefon eller via e-post info@remove-this.nazar.no.

Les gjerne våre reisevilkår angående betaling av reise.

Betalingsmåte

Betaling via ”Min Reise”

På vår hjemmeside, nazar.no, kan du logge inn på ”Min Reise” ved hjelp av ditt bookingnummer og den e-postadresse som ble gitt i bookingsøyeblikket. Her kan du betale din reise med VISA eller MasterCard. Når reisen er ferdigbetalt kan du enkelt skrive ut din billett via "Min Reise".

Betaling med kort

Ved booking av reise på vår hjemmeside kan du betale med VISA og MasterCard.
Ved et eventuelt bytte av kredittkort etter betaling legges det til en administrativ avgift.

Betaling over telefon

Du kan også betale per telefon med VISA, MasterCard, Nazar-kort og American Express. Ved betaling med American Express, ber vi deg ved bookingsøyeblikket å sende en kopi av legitimasjonen din til info@remove-this.nazar.no. Angi bookingnummer for den aktuelle reisen.

Sikker kortbetaling

For Nazar er din sikkerhet ved betaling svært viktig. Vi har derfor plassert hele vår online betalingsløsning hos DIBS betalingsløsning. Dette betyr at ingen kortnummer bearbeides eller lagres i Nazars system. All informasjon om betalingstransaksjonene mottas i kryptert form. Nazar følger dermed gjeldende regelverk (PCI DSS) og krav for å få ta imot betaling med kort.

Betaling med Nazar-kortet

For å gjøre det lettere for deg å kjøpe dine reiser har vi utviklet Nazar-kortet i samarbeid med Resurs Bank. Kortet gir deg mulighet til å delbetale i ditt eget tempo – rentefritt i opptil 12 måneder, eller over en lengre tid med rente. Måneden etter at du har kjøpt reisen får du den første regningen, og du velger siden hjemme i fred og ro hvordan du vil betale den.

Klikk her for å lese mer

Nazar-faktura

Sammen med Resurs Bank kan vi nå tilby muligheten til å handle mot Nazar-faktura. Med Nazar-faktura får du opptil 60 dagers betalingsfrist. Når du handler hos oss mot faktura, trenger du ikke å betale før i slutten av den måneden som kommer etter kjøpet ditt. Mer informasjon og fullstendige vilkår finner du her.
 

Måneden etter kjøpet kan du også velge å delbetale din Nazar-faktura. Mer informasjon finner du på din Nazar-faktura. Vanlig kredittvurdering utføres. Du får en kopi av vurderingen fra opplysningsbyrået. Fakturaavgift tilkommer.


Betaling via bankoverføring

Du kan betale reisen din via bankoverføring til kontonummer 1503 36 03212. Oppgi KID-nummeret som står på reisebeviset/billetten ved betaling.


Internettbetaling

Når du har booket din reise med charterfly på vår hjemmeside og dermed betalt med kort får du en bekreftelse på at bookingen er gjennomført samt at betalingen er registrert. Reisebevis/billett sendes via e-post førstkommende hverdag til den e-postadressen som du oppga i bookingsøyeblikket. 

Om betaling ikke registreres på bookingen og dato for avreise er mellom 35–0 dager fra bookingsøyeblikket, kommer bookingen automatisk til å avregistreres innen noen timer. Kontakt kundeservice ved problemer: i første omgang via telefon eller via e-post info@remove-this.nazar.no.

En ferdigstilt booking med rutefly bekreftes direkte ved bestilling av reisen og en bookingsbekreftelse sendes per mail til hovedreisende. Den reisende skriver selv ut reisedokumentet under fliken «Min Reise». Her skrives Reisebeviset ut med informasjon om reisen samt referansenummer for hotell og fly. Billetten er personlig. Dokumentet er nødvendig for å kunne gjnnomføre reisen. Billettprosedyren nevnt ovenfor gjelder forutsatt at ikke annet angis i din bookingsbekreftelse og reisebevis.

Tilbakebetalinger

Eventuelle tilbakebetalinger gjøres til det bankkort som reisen ble betalt med. Har du betalt via bankoverføring trenger vi din kontoinformasjon for å kunne betale deg tilbake.

Registrert betaling på booking

Ønsker du å se om en betaling er blitt registrert på din booking, kan du logge inn på ”Min Reise” ved hjelp av bookingnummeret ditt samt den e-postadresse som ble gitt ved bookingsøyeblikket. Om ikke noen e-postadresse ble oppgitt i bookingen, ber vi deg kontakte vår kundeservice på telefon eller via e-post info@remove-this.nazar.no.

Les gjerne våre reisevilkår angående betaling av reise.

Betalingsregler

Reise med charterfly bestilt mer enn 35 dager før avreise

Bestillingen skal bekreftes innen 7 dager gjennom innbetaling av en påmeldingsavgift, heretter kalt depositum. Ved bestilling av reise på internett betales depositumet i bookingsøyeblikket.
Depositumet på 1200 kroner/person samt eventuell avbestillingsforsikring betales samtidig.
Den endelige betalingen skal være i hende hos Nazar senest 35 dager før avreise. Har vi ikke mottatt din betaling i tide, kommer reisen til å avbestilles.

Reise med charterfly bestilt mellom 35–0 dager før avreise

Hele reisens beløp betales i bookingsøyeblikket via Min reise eller via kort per telefon. Har vi ikke mottatt din betaling kommer reisen til å avbestilles.

Pakkereise bestilt med rutefly

Har du bestilt en pakkereise med rutefly gjelder andre betalingsvilkår, og hele reisens pris skal betales på en gang ved bestilling.

Betalingsregler

Reise med charterfly bestilt mer enn 35 dager før avreise

Bestillingen skal bekreftes innen 7 dager gjennom innbetaling av en påmeldingsavgift, heretter kalt depositum. Ved bestilling av reise på internett betales depositumet i bookingsøyeblikket.
Depositumet på 1200 kroner/person samt eventuell avbestillingsforsikring betales samtidig.
Den endelige betalingen skal være i hende hos Nazar senest 35 dager før avreise. Har vi ikke mottatt din betaling i tide, kommer reisen til å avbestilles.

Reise med charterfly bestilt mellom 35–0 dager før avreise

Hele reisens beløp betales i bookingsøyeblikket via Min reise eller via kort per telefon. Har vi ikke mottatt din betaling kommer reisen til å avbestilles.

Pakkereise bestilt med rutefly

Har du bestilt en pakkereise med rutefly gjelder andre betalingsvilkår, og hele reisens pris skal betales på en gang ved bestilling.

Billett/reisebevis

Billett

Ved pakkereiser med charterfly eller rutefly, er ditt reisebeviset din flybillett

Det er meget viktig at du leser informasjonen på reisebeviset/billetten, og kontrollerer at informasjonen stemmer overens med det du har bestilt. Hvis det ikke stemmer, ber vi deg vennligst om å kontakte oss så fort som mulig. Reisebeviset er en faktura og fungerer også som flybillett når reisen er betalt og flytidene er bekreftet.

Ved pakkereiser med rutefly behøver du skrive ut ditt reisebevis fra ”Min reise”. Du finner reisebeviset og mer informasjon ved å logge inn på ”Min Reise”. Tenk på! Navnet på din boking skal være identisk med navnet i ditt pass, gjelder for alle passasjerer på bookingen. Korrekt stavet og inklusive eventuelle mellomnavn.

Billett

Ved pakkereiser med charterfly eller rutefly, er ditt reisebeviset din flybillett

Det er meget viktig at du leser informasjonen på reisebeviset/billetten, og kontrollerer at informasjonen stemmer overens med det du har bestilt. Hvis det ikke stemmer, ber vi deg vennligst om å kontakte oss så fort som mulig. Reisebeviset er en faktura og fungerer også som flybillett når reisen er betalt og flytidene er bekreftet.

Ved pakkereiser med rutefly behøver du skrive ut ditt reisebevis fra ”Min reise”. Du finner reisebeviset og mer informasjon ved å logge inn på ”Min Reise”. Tenk på! Navnet på din boking skal være identisk med navnet i ditt pass, gjelder for alle passasjerer på bookingen. Korrekt stavet og inklusive eventuelle mellomnavn.

Flyreise og bagasje

Bagasje

Pakkereise med charterfly

På alle charterreiser med Nazar, uansett flyselskap, gjelder at håndbagasje ifølge respektive flyselskaps vekt- og størrelsegrense er inkludert, mens innsjekket bagasje (også her gjelder respektive flyselskaps vekt- og størrelseregler) er et tilvalg mot en kostnad. På den måten kan du som reisende selv velge hva som passer deg best og hvor mye du vil betale.

Pakkereiser Holiday Collection, Nazar Collection, Premium Collection, Value Collection: 200 kr. per bagasje. 
Uspesifiserte reiser og Lucky 3/4/5/Pegasos: 300 kr. per bagasje. 
Kjøp på flyplassen: 400 kr per bagasje. 

Har du booket din reise t.o.m. 27/2-20, er bagasje inkludert i reisens pris, også her ifølge respektive flyselskaps vekt- og størrelsegrense.

Tenk på at om to reisende, som begge har valgt å kjøpe til bagasje, ønsker å pakke i samme koffert får denne veie maks. 32 kg. (unntak for Norwegian og BH Air – se nedenfor). Eventuell bagasjeovervekt betales direkte til flyselskapet. 

Barnevogner skal legges sammen og pakkes i spesielle beskyttelsesposer som for det meste finnes på flyplassen (iblant mot betaling). Vi anbefaler at man bruker Airshells eller lignende produkter da det reduserer risikoen for skade under reisen. Vær oppmerksom på at noen flyselskaper krever Airshells eller lignende produkter for at en skadet barnevogn skal erstattes.
Ta av ømtålige deler som lett tar skade, som hjul og kalesje. Husk at vognen transporteres i flyets lasterom med annen bagasje.

Vi anbefaler at du alltid tegner en reiseforsikring om du reiser med barnevogn da flyselskapets erstatninger til gjester for bortkommet eller skadet bagasje er begrensede. 
 

Skarpe gjenstander, som eksempelvis saks, kniv og neglefil, kan ikke tas med i håndbagasjen. Du får ta med deg en begrenset mengde væske gjennom sikkerhetskontrollen. 
 

*Reiser du på en pakkereise med rutefly – se mer lengst ned i dette avsnittet.

Aegean Airlines

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 23 cm (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 8 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 23 kilo per person
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad
Spedbarn: Barn under 2 år har lov til å ha med håndbagasje som veier inntil 6 kilo
Golfutstyr: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre

 

BH Air

Maks mål på håndbagasje: 60 x 40 x 30 cm (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 7 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person. Merk at hvis to eller flere reisende velger å pakke i en og samme koffert, må den veie maks 30 kilo
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad
Spedbarn: Barn under 2 år har ikke lov å ha med seg egen bagasje
Golfutstyr: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre.

 

Freebird Airlines

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 20 (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 8 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad
Spedbarn: Barn under 2 år kan sjekke inn 10 kilo per person (ikke håndbagasje)
Golfutstyr: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre

 

Jettime

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 20 (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 5 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person (inkludert håndbagasje)
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad. Les mer her om hvordan vognen skal pakkes. Spedbarn: Barn under 2 år får ta med seg håndbagasje som veier maks. 5 kilo.
Golfutstyr: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre


Norwegian

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 23 (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 10 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person OBS! Kun 1 veske per person med maksvekt 20 kilo. Merk at selv om to eller flere reisende velger å pakke i én og samme reiseveske, får vesken fortsatt kun veie maks 20 kilo. For vesker som veier mer enn 20 kilo betales overvekt per kilo i forbindelse med innsjekkingen. Om du har mer enn totalt 2 vesker, uansett vekt, betraktes også dette som overvekt. Vet du allerede før avreise at du kommer til å sjekke inn flere vesker, kan dette kjøpes via Norwegians hjemmeside
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad. Les mer her.
Spedbarn: Barn under 2 år kan sjekke inn 5 kilo per person (ikke håndbagasje)
Golfutstyr: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre.

SAS Charter

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 23 cm (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 5 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad for barn 0-23 måneder
Spedbarn: Barn under 2 år kan sjekke inn 10 kilo per person (ikke håndbagasje)
Golfutstyr: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre

TUIfly Nordic

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 23 cm (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 5 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person (inkludert håndbagasje)
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad
Barn under 2 år: Kan sjekke inn 10 kilo per person (ikke håndbagasje)
Golfutstyr: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre.

 

Pakkereiser med rutefly

Her er flyselskapenes regler forskjellige og vektgrensene kan være ulike. Iblant er innsjekket bagasje et frivillig tilvalg, iblant er det inkludert i reisens pris. For mer informasjon om hva som gjelder, vennligst sjekk flyselskapets hjemmeside.

Bagasje

Pakkereise med charterfly

På alle charterreiser med Nazar, uansett flyselskap, gjelder at håndbagasje ifølge respektive flyselskaps vekt- og størrelsegrense er inkludert, mens innsjekket bagasje (også her gjelder respektive flyselskaps vekt- og størrelseregler) er et tilvalg mot en kostnad. På den måten kan du som reisende selv velge hva som passer deg best og hvor mye du vil betale.

Pakkereiser Holiday Collection, Nazar Collection, Premium Collection, Value Collection: 200 kr. per bagasje. 
Uspesifiserte reiser og Lucky 3/4/5/Pegasos: 300 kr. per bagasje. 
Kjøp på flyplassen: 400 kr per bagasje. 

Har du booket din reise t.o.m. 27/2-20, er bagasje inkludert i reisens pris, også her ifølge respektive flyselskaps vekt- og størrelsegrense.

Tenk på at om to reisende, som begge har valgt å kjøpe til bagasje, ønsker å pakke i samme koffert får denne veie maks. 32 kg. (unntak for Norwegian og BH Air – se nedenfor). Eventuell bagasjeovervekt betales direkte til flyselskapet. 

Barnevogner skal legges sammen og pakkes i spesielle beskyttelsesposer som for det meste finnes på flyplassen (iblant mot betaling). Vi anbefaler at man bruker Airshells eller lignende produkter da det reduserer risikoen for skade under reisen. Vær oppmerksom på at noen flyselskaper krever Airshells eller lignende produkter for at en skadet barnevogn skal erstattes.
Ta av ømtålige deler som lett tar skade, som hjul og kalesje. Husk at vognen transporteres i flyets lasterom med annen bagasje.

Vi anbefaler at du alltid tegner en reiseforsikring om du reiser med barnevogn da flyselskapets erstatninger til gjester for bortkommet eller skadet bagasje er begrensede. 
 

Skarpe gjenstander, som eksempelvis saks, kniv og neglefil, kan ikke tas med i håndbagasjen. Du får ta med deg en begrenset mengde væske gjennom sikkerhetskontrollen. 
 

*Reiser du på en pakkereise med rutefly – se mer lengst ned i dette avsnittet.

Aegean Airlines

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 23 cm (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 8 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 23 kilo per person
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad
Spedbarn: Barn under 2 år har lov til å ha med håndbagasje som veier inntil 6 kilo
Golfutstyr: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre

 

BH Air

Maks mål på håndbagasje: 60 x 40 x 30 cm (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 7 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person. Merk at hvis to eller flere reisende velger å pakke i en og samme koffert, må den veie maks 30 kilo
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad
Spedbarn: Barn under 2 år har ikke lov å ha med seg egen bagasje
Golfutstyr: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre.

 

Freebird Airlines

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 20 (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 8 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad
Spedbarn: Barn under 2 år kan sjekke inn 10 kilo per person (ikke håndbagasje)
Golfutstyr: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre

 

Jettime

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 20 (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 5 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person (inkludert håndbagasje)
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad. Les mer her om hvordan vognen skal pakkes. Spedbarn: Barn under 2 år får ta med seg håndbagasje som veier maks. 5 kilo.
Golfutstyr: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre


Norwegian

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 23 (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 10 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person OBS! Kun 1 veske per person med maksvekt 20 kilo. Merk at selv om to eller flere reisende velger å pakke i én og samme reiseveske, får vesken fortsatt kun veie maks 20 kilo. For vesker som veier mer enn 20 kilo betales overvekt per kilo i forbindelse med innsjekkingen. Om du har mer enn totalt 2 vesker, uansett vekt, betraktes også dette som overvekt. Vet du allerede før avreise at du kommer til å sjekke inn flere vesker, kan dette kjøpes via Norwegians hjemmeside
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad. Les mer her.
Spedbarn: Barn under 2 år kan sjekke inn 5 kilo per person (ikke håndbagasje)
Golfutstyr: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre.

SAS Charter

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 23 cm (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 5 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad for barn 0-23 måneder
Spedbarn: Barn under 2 år kan sjekke inn 10 kilo per person (ikke håndbagasje)
Golfutstyr: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre

TUIfly Nordic

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 23 cm (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 5 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person (inkludert håndbagasje)
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad
Barn under 2 år: Kan sjekke inn 10 kilo per person (ikke håndbagasje)
Golfutstyr: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre.

 

Pakkereiser med rutefly

Her er flyselskapenes regler forskjellige og vektgrensene kan være ulike. Iblant er innsjekket bagasje et frivillig tilvalg, iblant er det inkludert i reisens pris. For mer informasjon om hva som gjelder, vennligst sjekk flyselskapets hjemmeside.

Bagasje

Pakkereise med charterfly

På alle charterreiser med Nazar, uansett flyselskap, gjelder at håndbagasje ifølge respektive flyselskaps vekt- og størrelsegrense er inkludert, mens innsjekket bagasje (også her gjelder respektive flyselskaps vekt- og størrelseregler) er et tilvalg mot en kostnad. På den måten kan du som reisende selv velge hva som passer deg best og hvor mye du vil betale.

Pakkereiser Holiday Collection, Nazar Collection, Premium Collection, Value Collection: 200 kr. per bagasje. 
Uspesifiserte reiser og Lucky 3/4/5/Pegasos: 300 kr. per bagasje. 
Kjøp på flyplassen: 400 kr per bagasje. 

Har du booket din reise t.o.m. 27/2-20, er bagasje inkludert i reisens pris, også her ifølge respektive flyselskaps vekt- og størrelsegrense.

Tenk på at om to reisende, som begge har valgt å kjøpe til bagasje, ønsker å pakke i samme koffert får denne veie maks. 32 kg. (unntak for Norwegian og BH Air – se nedenfor). Eventuell bagasjeovervekt betales direkte til flyselskapet. 

Barnevogner skal legges sammen og pakkes i spesielle beskyttelsesposer som for det meste finnes på flyplassen (iblant mot betaling). Vi anbefaler at man bruker Airshells eller lignende produkter da det reduserer risikoen for skade under reisen. Vær oppmerksom på at noen flyselskaper krever Airshells eller lignende produkter for at en skadet barnevogn skal erstattes.
Ta av ømtålige deler som lett tar skade, som hjul og kalesje. Husk at vognen transporteres i flyets lasterom med annen bagasje.

Vi anbefaler at du alltid tegner en reiseforsikring om du reiser med barnevogn da flyselskapets erstatninger til gjester for bortkommet eller skadet bagasje er begrensede. 
 

Skarpe gjenstander, som eksempelvis saks, kniv og neglefil, kan ikke tas med i håndbagasjen. Du får ta med deg en begrenset mengde væske gjennom sikkerhetskontrollen. 
 

*Reiser du på en pakkereise med rutefly – se mer lengst ned i dette avsnittet.

Aegean Airlines

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 23 cm (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 8 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 23 kilo per person
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad
Spedbarn: Barn under 2 år har lov til å ha med håndbagasje som veier inntil 6 kilo
Golfutstyr: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre

 

BH Air

Maks mål på håndbagasje: 60 x 40 x 30 cm (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 7 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person. Merk at hvis to eller flere reisende velger å pakke i en og samme koffert, må den veie maks 30 kilo
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad
Spedbarn: Barn under 2 år har ikke lov å ha med seg egen bagasje
Golfutstyr: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre.

 

Freebird Airlines

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 20 (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 8 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad
Spedbarn: Barn under 2 år kan sjekke inn 10 kilo per person (ikke håndbagasje)
Golfutstyr: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre

 

Jettime

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 20 (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 5 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person (inkludert håndbagasje)
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad. Les mer her om hvordan vognen skal pakkes. Spedbarn: Barn under 2 år får ta med seg håndbagasje som veier maks. 5 kilo.
Golfutstyr: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre


Norwegian

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 23 (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 10 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person OBS! Kun 1 veske per person med maksvekt 20 kilo. Merk at selv om to eller flere reisende velger å pakke i én og samme reiseveske, får vesken fortsatt kun veie maks 20 kilo. For vesker som veier mer enn 20 kilo betales overvekt per kilo i forbindelse med innsjekkingen. Om du har mer enn totalt 2 vesker, uansett vekt, betraktes også dette som overvekt. Vet du allerede før avreise at du kommer til å sjekke inn flere vesker, kan dette kjøpes via Norwegians hjemmeside
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad. Les mer her.
Spedbarn: Barn under 2 år kan sjekke inn 5 kilo per person (ikke håndbagasje)
Golfutstyr: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre.

SAS Charter

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 23 cm (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 5 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad for barn 0-23 måneder
Spedbarn: Barn under 2 år kan sjekke inn 10 kilo per person (ikke håndbagasje)
Golfutstyr: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre

TUIfly Nordic

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 23 cm (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 5 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person (inkludert håndbagasje)
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad
Barn under 2 år: Kan sjekke inn 10 kilo per person (ikke håndbagasje)
Golfutstyr: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre.

 

Pakkereiser med rutefly

Her er flyselskapenes regler forskjellige og vektgrensene kan være ulike. Iblant er innsjekket bagasje et frivillig tilvalg, iblant er det inkludert i reisens pris. For mer informasjon om hva som gjelder, vennligst sjekk flyselskapets hjemmeside.

Mat og drikke på flyet (pakkereise med charterfly)

Flymat er ikke inkludert i reisens pris, men må bestilles senest tre dager innen avreise. Mat på flyet serveres i form av ett lettere måltid som av og til kan være kald (Sun Express har alltid kald mat). Dette koster 229 kr per voksne og 119 kr for barn til og med 11 år. Dersom du har spesielle matbehov (vegetarisk etc.), må dette bestilles senest tre dager før avreise. Observer at drikke koster ekstra hos enkelte flyselskaper, og betales på flyet ved bestilling.

Det er ikke tillatt å ta med egen mat om bord på flyet. Grunnen til dette er blant annet for å minimere rengjøring, kunne kontrollere avfallet av miljøhensyn samt kunne minimere risiko og besvær for personer med allergiske plager. Vi kan ikke garantere at våre flygninger er nøttefrie. Nøtter kan forekomme i maten eller tas om bord av andre passasjerer.
 

For bestillinger som gjøres senere enn tre dager før avreise, kan vi ikke garantere matservering om bord, men vi gjør vårt beste for å kunne arrangere dette.

Har du bestilt en pakkereise med rutefly kan du på de fleste reiser innen Europa kjøpe snacks eller mindre måltider ombord på flyet uten å forhåndsbestille.

Mat og drikke på flyet (pakkereise med charterfly)

Flymat er ikke inkludert i reisens pris, men må bestilles senest tre dager innen avreise. Mat på flyet serveres i form av ett lettere måltid som av og til kan være kald (Sun Express har alltid kald mat). Dette koster 229 kr per voksne og 119 kr for barn til og med 11 år. Dersom du har spesielle matbehov (vegetarisk etc.), må dette bestilles senest tre dager før avreise. Observer at drikke koster ekstra hos enkelte flyselskaper, og betales på flyet ved bestilling.

Det er ikke tillatt å ta med egen mat om bord på flyet. Grunnen til dette er blant annet for å minimere rengjøring, kunne kontrollere avfallet av miljøhensyn samt kunne minimere risiko og besvær for personer med allergiske plager. Vi kan ikke garantere at våre flygninger er nøttefrie. Nøtter kan forekomme i maten eller tas om bord av andre passasjerer.
 

For bestillinger som gjøres senere enn tre dager før avreise, kan vi ikke garantere matservering om bord, men vi gjør vårt beste for å kunne arrangere dette.

Har du bestilt en pakkereise med rutefly kan du på de fleste reiser innen Europa kjøpe snacks eller mindre måltider ombord på flyet uten å forhåndsbestille.

Sitteplasser og tilvalg på flyet

Når du flyr med Nazars charterfly kan du, på de fleste av våre flyvninger, forhåndsbestille sitteplasser på flyet. På enkelte flyvninger er det også mulighet for å forhåndsbestille ekstratjenester.
For informasjon om hva som gjelder for akkurat din reise - les mer her.

Har du bestilt en pakkereise med rutefly har du på en del flyvninger mulighet å forhåndsbestille plasser ombord mot en avgift. Oftest kan du også velge sitteplass gratis når du sjekker inn. Du kan logge inn på din reise på flyselskapets egen hjemmeside for å se hva som gjelder for din reise. Ditt referansnummer finner du ved flytidsinformasjonen på ditt reisebevis.

Taxfree

Charterreise og taxfree hører sammen!

De fleste av oss elsker å handle taxfree når vi skal på ferie. Nedenfor kan du lese mer om hvordan du kan bestille taxfreevarer; det varierer nemlig mellom de ulike flyselskapene. 

Har du bestilt en pakkereise med rutefly finnes taxfree noen ganger å handle ombord, men ikke til forsalg. Tilvalgene kan skille mellom flyselskapene og du kan se hva som tilbys på din flyreise ved å logge inn på din reise på flyselskapets egen hjemmeside.

 

Aegean Airines

Det går ikke å bestille taxfree-varer når du flyr med Aegean Airlines.

 

BH Air

Det går ikke å bestille taxfree-varer når du flyr med BH Air.

 

Freebird Airlines

Når du flyr med Freebird Airlines kan du forhåndsbestille taxfreevarer til hjemreisen (ikke utreisen). Bestillingen kan gjøres 30–2 dager før flyavgang og du betaler i forbindelse med bestillingen, med VISA eller MasterCard. For bestilling, klikk her. Ombord på flyet finnes et begrenset utvalg av taxfreevarer.

 

Jettime

Når du flyr med Jettime kan du forhåndsbestille taxfree-varer både til ut- og hjemreise. Bestillingen kan gjøres 30-5 dager innen avreise for både ut- og hjemreise. For eksakt informasjon og for bestilling av taxfree-varer, logg inn i shoppen ved å klikke her. Ombord på flyet finnes et begrenset utvalg av taxfreevarer.

 

Norwegian

Når du flyr med Norwegian kan du ikke forhåndsbestille taxfree-varer når du flyr innen EU, og kun utvalgte strekninger utenfor EU. Finnes taxfree tilgjengelig for din reise sendes en taxfree-katalog til den adressen som ble gitt ved bestillingen ca. 3 uker før avreise. Bestillingen kan gjøres 30-5 dager før avreise til både ut- og hjemreisen. For nøyaktig informasjon, og for bestilling av taxfree-varer, logg inn i shopen ved å klikke her. Ombord på flyet finnes et begrenset utvalg av taxfree-varer.

 

SAS Charter

Når du flyr med SAS kan du forhåndsbestille taxfree-varer både til ut- og hjemreise. Bestillingen kan gjøres 30-5 dager før avreise for både ut- og hjemreisen. For nøyaktig informasjon, og for bestilling av taxfree-varer, logg inn i shopen ved å klikke her. Ombord på flyet finnes et begrenset utvalg av taxfree-varer.

 

TUIfly Nordic

Når du flyr med TUIfly Nordic kan du forhåndsbestille taxfree-varer både til ut- og hjemreise. Bestillingen kan gjøres 30-5 dager før avreise for både ut- og hjemreisen. For nøyaktig informasjon, og for bestilling av taxfree-varer, logg inn i shopen ved å klikke her. Ombord på flyet finnes et begrenset utvalg av taxfree-varer.

 

Vær oppmerksom på at når du forhåndsbestiller taxfreevarer eller køper produkter direkte ombord på flyet er dette en avtale som er mellom deg og flyselskapet. Nazar tar ikke på seg ansvaret for forhåndsbestilling eller salg av taxfreevarer. Skulle noe være feil i forbindelse med kjøp av taxfreevarer ber vi deg vennligst kontakte flyselskapet direkte.

 

Spørsmål om toll

For å vite hvor mye du kan handle tollfritt, når du har vært ute og reist, anbefaler vi det at du tar en titt på Tolletatens hjemmeside.

Pass og visum

Pass og visum

Generell informasjon

Pass er nordmenns eneste gyldige form for legitimasjon i utlandet.

Alle reisende må ha med seg gyldig pass med foto på reisen, også barn og spedbarn. Visse land aksepterer ikke nødpass.

Passet kan ikke ha skader eller se fikset ut.

Vi reserverer oss for at eventuelle endringer i passreglene kan ha blitt gjort etter denne oppdateringen. 

I visse land har man som norsk statsborger, norsk statsborger med utenlandsk bakgrunn eller som utenlandsk statsborger bosatt i Norge ikke automatisk innreiserett. For fullstendig informasjon om pass og visum henviser vi til landets ambassade/konsulat eller til pass-/politimyndigheten. 

Merk at nedenstående visumopplysninger for Nazars pakkereiser, omfattende 1 eller 2 ukers reiser, kan komme til å endres.

Nazar har ikke ansvar for følgene av at en reisende mangler gyldig pass eller visum.

For deg som reiser med rutefly

Observer at om du reiser med rutefly med en mellomlanding i f. eks. London, så kan flyselskapene kreve kompletterende informasjon. Om dette gjelder din reise, så ser du hvilken informasjon som behøves når du logger inn med flyselskapets referansenummer på deres egen hjemmeside. 

Spesielt for Tyrkia

Pass
Passet skal være gyldig minst 6 måneder etter hjemkomst.

For informasjon om hva som gjelder nødpass, henviser vi til landets ambassade/konsulat og til pass/politimyndigheten.

Nazar kan ikke være ansvarlig for konsekvensene om en reisende ikke har gyldig pass.

Alle som reiser inn i landet må ha minst én tom side i passet (med hensyn til de tyrkiske myndighetenes inn- og utreisestempler). Om passet ikke har minst en hel tom side, har myndighetene rett til å nekte innreise til landet.

Som norsk statsborger skal du ha et ordinært norsk pass (rødt) eller et norsk nødpass (oransje) som er gyldig i minimum 6 måneder fra innreisedato til Tyrkia.

Visum
Nordiske statsborgere behøver ikke visum.

Nazar kan ikke påvirke eventuelle endringer/oppdateringer av visumregler som kan bli gjort av tyrkiske myndigheter. (Vi oppdaterer informasjonen løpende her så snart vi mottar dette). Vennligst legg merke til at det kan finnes andre private aktører som selger visum på internett. Disse kan ta mye høyere avgifter og verken Nazar eller tyrkiske myndigheter kan ta ansvar for disse. 

Nazar har ikke ansvar for visumsøknader eller at en reisende mangler visum. Det er den reisendes eget ansvar å sette seg inn i den informasjonen og de regler som finnes. I henhold til de alminnelige vilkårene kan endringer på reisen gjøres opptil 30 dager før avreise.

For fullstendig informasjon om visum henviser vi til landets ambassade eller konsulat. Ambassadens hjemmeside finner du her: http://oslo.emb.mfa.gov.tr/Mission/Contact

Nazar tilbakebetaler ikke ubenyttet visum. Ved en eventuell ombooking av reisen er det gjestens ansvar å se til at gyldig visum finnes.

Har du annet enn nordisk pass er du selv ansvarlig for å holde deg oppdatert på gjeldende regler for innreise til Tyrkia. Legg merke til at det kan finnes spesielle regler for hvilke ankomstflyplasser som må brukes i Tyrkia. 

Spesielt for Hellas

Pass
Passet må være gyldig under hele oppholdet.

For informasjon om hva som gjelder ved nødpass, henviser vi til landets ambassade/konsulat og til pass-/politimyndighetene. Nazar kan ikke ta ansvar for konsekvensene dersom en reisende mangler gyldig pass.

Ambassadens hjemmeside finner du her: http://www.mfa.gr/en/greece-bilateral-relations/norway/contact-details-for-greek-missions.html 

Visum
Nordiske statsborgere behøver ikke visum.

Har du annet enn nordisk pass er du selv ansvarlig for å holde deg oppdatert på gjeldende regler for innreise til Hellas.  

Spesielt for Bulgaria

Pass
Passet må være gyldig i minst 3 måneder fra innreisedato.
For informasjon om hva som gjelder ved nødpass, henviser vi til landets ambassade/konsulat og til pass-/politimyndighetene. Nazar kan ikke ta ansvar for konsekvensene dersom en reisende mangler gyldig pass.
Ambassadens hjemmeside finner du her: http://www.mfa.bg/en/

Visum
Nordiske statsborgere behøver ikke visum.

Har du annet enn nordisk pass er du selv ansvarlig for å holde deg oppdatert på gjeldende regler for innreise til Bulgaria. 

Spesielt for Spania

Pass
Passet må være gyldig under hele oppholdet i landet.

Visum
Nordiske statsborgere behøver ikke visum.

Har du annet enn nordisk pass er du selv ansvarlig for å holde deg oppdatert på gjeldende regler for innreise til Spania.

Pass og visum

Generell informasjon

Pass er nordmenns eneste gyldige form for legitimasjon i utlandet.

Alle reisende må ha med seg gyldig pass med foto på reisen, også barn og spedbarn. Visse land aksepterer ikke nødpass.

Passet kan ikke ha skader eller se fikset ut.

Vi reserverer oss for at eventuelle endringer i passreglene kan ha blitt gjort etter denne oppdateringen. 

I visse land har man som norsk statsborger, norsk statsborger med utenlandsk bakgrunn eller som utenlandsk statsborger bosatt i Norge ikke automatisk innreiserett. For fullstendig informasjon om pass og visum henviser vi til landets ambassade/konsulat eller til pass-/politimyndigheten. 

Merk at nedenstående visumopplysninger for Nazars pakkereiser, omfattende 1 eller 2 ukers reiser, kan komme til å endres.

Nazar har ikke ansvar for følgene av at en reisende mangler gyldig pass eller visum.

For deg som reiser med rutefly

Observer at om du reiser med rutefly med en mellomlanding i f. eks. London, så kan flyselskapene kreve kompletterende informasjon. Om dette gjelder din reise, så ser du hvilken informasjon som behøves når du logger inn med flyselskapets referansenummer på deres egen hjemmeside. 

Spesielt for Tyrkia

Pass
Passet skal være gyldig minst 6 måneder etter hjemkomst.

For informasjon om hva som gjelder nødpass, henviser vi til landets ambassade/konsulat og til pass/politimyndigheten.

Nazar kan ikke være ansvarlig for konsekvensene om en reisende ikke har gyldig pass.

Alle som reiser inn i landet må ha minst én tom side i passet (med hensyn til de tyrkiske myndighetenes inn- og utreisestempler). Om passet ikke har minst en hel tom side, har myndighetene rett til å nekte innreise til landet.

Som norsk statsborger skal du ha et ordinært norsk pass (rødt) eller et norsk nødpass (oransje) som er gyldig i minimum 6 måneder fra innreisedato til Tyrkia.

Visum
Nordiske statsborgere behøver ikke visum.

Nazar kan ikke påvirke eventuelle endringer/oppdateringer av visumregler som kan bli gjort av tyrkiske myndigheter. (Vi oppdaterer informasjonen løpende her så snart vi mottar dette). Vennligst legg merke til at det kan finnes andre private aktører som selger visum på internett. Disse kan ta mye høyere avgifter og verken Nazar eller tyrkiske myndigheter kan ta ansvar for disse. 

Nazar har ikke ansvar for visumsøknader eller at en reisende mangler visum. Det er den reisendes eget ansvar å sette seg inn i den informasjonen og de regler som finnes. I henhold til de alminnelige vilkårene kan endringer på reisen gjøres opptil 30 dager før avreise.

For fullstendig informasjon om visum henviser vi til landets ambassade eller konsulat. Ambassadens hjemmeside finner du her: http://oslo.emb.mfa.gov.tr/Mission/Contact

Nazar tilbakebetaler ikke ubenyttet visum. Ved en eventuell ombooking av reisen er det gjestens ansvar å se til at gyldig visum finnes.

Har du annet enn nordisk pass er du selv ansvarlig for å holde deg oppdatert på gjeldende regler for innreise til Tyrkia. Legg merke til at det kan finnes spesielle regler for hvilke ankomstflyplasser som må brukes i Tyrkia. 

Spesielt for Hellas

Pass
Passet må være gyldig under hele oppholdet.

For informasjon om hva som gjelder ved nødpass, henviser vi til landets ambassade/konsulat og til pass-/politimyndighetene. Nazar kan ikke ta ansvar for konsekvensene dersom en reisende mangler gyldig pass.

Ambassadens hjemmeside finner du her: http://www.mfa.gr/en/greece-bilateral-relations/norway/contact-details-for-greek-missions.html 

Visum
Nordiske statsborgere behøver ikke visum.

Har du annet enn nordisk pass er du selv ansvarlig for å holde deg oppdatert på gjeldende regler for innreise til Hellas.  

Spesielt for Bulgaria

Pass
Passet må være gyldig i minst 3 måneder fra innreisedato.
For informasjon om hva som gjelder ved nødpass, henviser vi til landets ambassade/konsulat og til pass-/politimyndighetene. Nazar kan ikke ta ansvar for konsekvensene dersom en reisende mangler gyldig pass.
Ambassadens hjemmeside finner du her: http://www.mfa.bg/en/

Visum
Nordiske statsborgere behøver ikke visum.

Har du annet enn nordisk pass er du selv ansvarlig for å holde deg oppdatert på gjeldende regler for innreise til Bulgaria. 

Spesielt for Spania

Pass
Passet må være gyldig under hele oppholdet i landet.

Visum
Nordiske statsborgere behøver ikke visum.

Har du annet enn nordisk pass er du selv ansvarlig for å holde deg oppdatert på gjeldende regler for innreise til Spania.

Transfer og utflukter

Transfer

Transfer er ikke inkludert i reisens pris. I de alle fleste tilfeller kan du kjøpe til busstransfer eller privat transfer.

Når du har hentet bagasjen din møter, i de fleste tilfeller, våre guider deg på flyplassen etter pass- og tollkontroll. Til noen reisemål arrangeres felles busstransfer for flere fly og du kan derfor måtte vente en stund på flyplassen før avreise. Guiden følger normalt ikke med transferbussen. I visse tilfeller kan transfer skje med minibuss eller taxi.

Har du bestilt en pakkereise med rutefly kan det skille seg fra reise til reise med transfer og ved ankomst på flyplassen blir du ikke møtt av Nazars personale, men av engelsktalende guider fra vår lokale samarbeidspartner MTS. Mer informasjon om transfer kan du lese på din billett.

 
Busstransfer

Vi ordner busstransfer t/r mellom flyplass og hotell, pris gjelder tur/retur.

Tyrkia: fra 195 kr. for voksne, 160 kr. for barn t.o.m. 11 år
Hellas: fra 220 kr. for voksne, 160 kr. for barn t.o.m. 11 år
Bulgaria: fra 240 kr. for voksne, 160 kr. for barn t.o.m. 11 år
Mallorca: 240 kr. for både voksne og barn
 

Privat transfer

Ønsker du å komme raskt fra flyplassen til ditt hotell, og tilbake til flyplassen igjen, og slippe vente på at alle skal komme ombord på bussen? Da skal du bestille privat transfer.

I Tyrkia og Spania kan privat transfer skje både med bil, taxi og minibuss.
I Hellas skjer privat transfer med bil/taxi. Obs! Maks. 2 voksne og 1 barn per bil. Er dere flere i selskapet, kommer flere biler. 
I Bulgaria skjer privat transfer med bil/taxi.

 
Familietransfer (kun Tyrkia)

Om dere er fire personer eller flere i reiseselskapet kan dere bestille privat familietransfer til en mer overkommelig pris. Dere får da privat transfer i en minibuss til og fra hotellet. Jo kortere transfertid, desto fortere kan din ferie starte!

Privat transfer og familietransfer skal bookes senest en uke innen avreise og må kjøpes av alle personer på samme booking. Les mer her.

Planlegger du å bestille en pakkereise med rutefly, ser du dine transfermuligheter og priser ved bestilling på vår hjemmeside

 
Tenk på at

- Ømtålig eller verdifullt gods skal forvares i håndbagasjen under transferen til og fra flyplassen.
- Nazar har ikke ansvar for verdisaker i bagasjerommet under transferen.
- På grunn av begrenser bagasjerom kan vi heller ikke garantere at omfangsrik bagasje, som golfbager, sykler, surfebrett og lignende, får plass i våre transferbusser.
- Det er ditt eget ansvar å se til at bagasjen din kommer med transferbussen til og fra hotellet samt å få bagasjen sjekket inn på flyplassen. Dette gjelder både ved ankomst og ved avreise.
- Transfer kan bestilles fram til innsjekking er påbegynt ved avreiseflyplassen.
-Vi anbefaler sterkt at du ved booking av uspesifisert reise også kjøper transfer på reisemålet: Først og fremst fordi antall taxibiler på flyplassene er begrenset, men også fordi prisen for turen ofte blir dyrere enn busstransfer.
- Transfer kun kan bookes før avreise.
- Ved booking av kun fly må transfer bestilles senest tre dager før avreise.

Transfer

Transfer er ikke inkludert i reisens pris. I de alle fleste tilfeller kan du kjøpe til busstransfer eller privat transfer.

Når du har hentet bagasjen din møter, i de fleste tilfeller, våre guider deg på flyplassen etter pass- og tollkontroll. Til noen reisemål arrangeres felles busstransfer for flere fly og du kan derfor måtte vente en stund på flyplassen før avreise. Guiden følger normalt ikke med transferbussen. I visse tilfeller kan transfer skje med minibuss eller taxi.

Har du bestilt en pakkereise med rutefly kan det skille seg fra reise til reise med transfer og ved ankomst på flyplassen blir du ikke møtt av Nazars personale, men av engelsktalende guider fra vår lokale samarbeidspartner MTS. Mer informasjon om transfer kan du lese på din billett.

 
Busstransfer

Vi ordner busstransfer t/r mellom flyplass og hotell, pris gjelder tur/retur.

Tyrkia: fra 195 kr. for voksne, 160 kr. for barn t.o.m. 11 år
Hellas: fra 220 kr. for voksne, 160 kr. for barn t.o.m. 11 år
Bulgaria: fra 240 kr. for voksne, 160 kr. for barn t.o.m. 11 år
Mallorca: 240 kr. for både voksne og barn
 

Privat transfer

Ønsker du å komme raskt fra flyplassen til ditt hotell, og tilbake til flyplassen igjen, og slippe vente på at alle skal komme ombord på bussen? Da skal du bestille privat transfer.

I Tyrkia og Spania kan privat transfer skje både med bil, taxi og minibuss.
I Hellas skjer privat transfer med bil/taxi. Obs! Maks. 2 voksne og 1 barn per bil. Er dere flere i selskapet, kommer flere biler. 
I Bulgaria skjer privat transfer med bil/taxi.

 
Familietransfer (kun Tyrkia)

Om dere er fire personer eller flere i reiseselskapet kan dere bestille privat familietransfer til en mer overkommelig pris. Dere får da privat transfer i en minibuss til og fra hotellet. Jo kortere transfertid, desto fortere kan din ferie starte!

Privat transfer og familietransfer skal bookes senest en uke innen avreise og må kjøpes av alle personer på samme booking. Les mer her.

Planlegger du å bestille en pakkereise med rutefly, ser du dine transfermuligheter og priser ved bestilling på vår hjemmeside

 
Tenk på at

- Ømtålig eller verdifullt gods skal forvares i håndbagasjen under transferen til og fra flyplassen.
- Nazar har ikke ansvar for verdisaker i bagasjerommet under transferen.
- På grunn av begrenser bagasjerom kan vi heller ikke garantere at omfangsrik bagasje, som golfbager, sykler, surfebrett og lignende, får plass i våre transferbusser.
- Det er ditt eget ansvar å se til at bagasjen din kommer med transferbussen til og fra hotellet samt å få bagasjen sjekket inn på flyplassen. Dette gjelder både ved ankomst og ved avreise.
- Transfer kan bestilles fram til innsjekking er påbegynt ved avreiseflyplassen.
-Vi anbefaler sterkt at du ved booking av uspesifisert reise også kjøper transfer på reisemålet: Først og fremst fordi antall taxibiler på flyplassene er begrenset, men også fordi prisen for turen ofte blir dyrere enn busstransfer.
- Transfer kun kan bookes før avreise.
- Ved booking av kun fly må transfer bestilles senest tre dager før avreise.

Avbestillingsbeskyttelse og avbestillingsforsikring

Reiseforsikring

Glem ikke sikkerheten - nå med utvidet Covid-beskyttelse!

Nazar samarbeider med Allianz for å gi deg markedets mest omfattende reiseforsikring.
Du har muligheten til å tegne våre reiseforsikringer som gir deg den beste beskyttelsen på reisen din.

 

Eksempel Forsikring Total:

Ny reise – dersom du blir syk og foreskrevet sengeleie av lege mer enn halve reisen, inkludert å bli diagnostisert med en epidemi eller pandemisykdom som Covid-19
Ingen egenandel – du betaler aldri noen egenandel
Flyforsinkelse – kompensasjon allerede etter de første 6 timene
Medisinske utgifter – samt erstatning per dag ved ødelagte feriedager
Bagasje – forsinket bagasje
Akutt hendelse hjemme – i tilfelle du må reise hjem tidligere

 

Pris:
Forsikring                                       Pris 2–15 år      Pris 16–70 år
Allianz - Forsikring Total 1 uke         205 kr               600 kr
Allianz - Forsikring Total 2 uker        235 kr               705 kr

Har du en annen reiselengde og vil kjøpe reiseforsikring, kontakt gjerne oss på kundeservice


Dersom du er over 70 år, ber vi deg om å kontakte oss på telefon 955 115 51 for å kjøpe forsikring. Barneforsikring går bare å kjøpe når barna reiser med foreldrene.

 

Forsikring Ekstra:

Kompletterer din innboforsikring eller kredittkortforsikring.

Ny reise – dersom du blir syk og foreskrevet sengeleie av lege mer enn halve reisen, inkludert å bli diagnostisert med en epidemi eller pandemisykdom som Covid-19
Ingen egenandel – du betaler aldri noen egenandel
Flyforsinkelse – kompensasjon allerede etter de første 6 timene
Bagasje – dersom bagasjen er forsinket 
Akutt hendelse hjemme – i tilfelle du må reise hjem tidligere

 

Pris:
Forsikring                                       Pris 2–15 år       Pris 16–99 år

Allianz - Forsikring Ekstra 1 uke         135 kr               445 kr
Allianz - Forsikring Ekstra 2 uker        150 kr               520 kr

 

 

Aktuell informasjon:
COVID 19 - se informasjon om hva som gjelder for din reiseforsikring her.

 

 

DET ER VIKTIG AT DU SETTER DEG INN I VILKÅRENE

Du må være medlem av norsk folketrygd med fast bostedsadresse i Norge og returnere til Norge etter reisen.

For deg som har kjøpt Allianz reiseforsikring, se vilkårene her:

Vilkår gyldige fra 13/4-2021:

Produktinformasjon for Forsikring Ekstra
Forsikringsvilkår for Forsikring Ekstra
Produktinformasjon for Forsikring Total
Forsikringsvilkår for Forsikring Total

Vilkår gyldige fra 28/11-2019:

Produktinformasjon for Forsikring Ekstra
Forsikringsvilkår for Forsikring Ekstra
Produktinformasjon for Forsikring Total
Forsikringsvilkår for Forsikring Total

Avbestillingsbeskyttelse og avbestillingsforsikring

Vi på Nazar vet av erfaring at forsikringer og beskyttelse før og under reisen er en god investering og anbefaler derfor alltid våre gjester å tegne forsikringer/beskyttelse for å være bra beskyttet mot uforutsette hendelser.

Trygghet PLUS

Akkurat nå få alle nye bestillinger automatisk og kostnadsfritt vår nye pakke Trygghet PLUS – til en verdi av 300,- per person.

I Trygghet PLUS inngår blant annet frie om- og avbestilling på alle reiser 2021, fri avbestilling ved akutt sykdom (legeerklæring kreves), fri avbestilling for den som rammes av oppsigelse og behold rommet-garanti for reiseselskapet om noen behøver avbestille på grunn av sykdom.

Les mer her: Trygghet PLUS

Pakkereise med charterfly
Vi har to ulike typer avbestillingsbeskyttelse, med forskjellig dekning: enten med eller uten Trygghetspakke.

Avbestillingsbeskyttelse uten Trygghetspakke

Beskyttelsen dekker:
Fri avbestilling ved akutt sykdom før avreise helt frem til innsjekking.


Pris per person: 150 kr


Avbestillingsbeskyttelse med Trygghetspakke
Beskyttelsen dekker:
- Fri avbestilling ved akutt sykdom før avreise helt frem til innsjekking.
- Fri avbestilling for den som rammes av oppsigelse. Gjelder om du er fast ansatt og blir oppsagt pga. mangel på arbeid, ikke kun ved varsel. Dokumentasjon fra arbeidsgiver må fremvises etter avbestilling.
- Fri avbestilling ved skilsmisse. Registrert skilsmissebrev må fremvises etter avbestilling.
- Fri ombooking, uansett årsak, om samtlige medreisende har tegnet avbestillingsbeskyttelse og det er minst 35 dager før avreise. Frie ombookinger gjelder ikke på rabatterte/prissenkte reiser.
- Behold rommet-garanti gjelder for alle i ditt reiseselskap om noen må avbestille pga. sykdom. Du har rett til å beholde ditt hotell og du er også sikret for eventuell prisøkning for resterende reisedeltakere. Det forutsetter at samtlige på bookingen har betalt avbestillingsbeskyttelsen og avbestillingen kan styrkes med legeerklæring.
- Prisgaranti: Om prisen på din reise (samme dato, flyavgang, avreiseflyplass, hotell og romtype) blir nedsatt innen 60 dager før avreise har du rett til å få refundert prisforskjellen. Kontakt oss, så betaler vi mellomlegget! Når du benytter din prisgaranti, omfatter den ikke rabatter som er spesifikke for spesielle salgskanaler.

Pris per person: 250 kr


For at du skal beholde de rabatter som var tilgjengelig ved bestillingstilfellet skal de fortsatt gjelde når du benytter din prisgaranti, ellers gjelder pris på ombookingsdagen. Prisgarantien omfatter ikke spesial/gruppereiser eller personlige rabatter.

Erklæringen skal være mottatt senest 7 dager etter avbestilling.

Du betaler for avbestillingsbeskyttelsene sammen med din første innbetaling på reisen. Avbestillingsbeskyttelsene kan kun kjøpes ves bestilling av reisen og kan ikke avbestilles etter betaling av depositumet. Prisen for avbestillingsbeskyttelsen kan skille seg for spesielle arrangement.

Ved avbestilling eller ombooking av reisen skal Nazars kundeservice kontaktes på telefonnummer 955 115 51. Utenom kontortid skal det sendes en e-post til info@remove-this.nazar.no. Her skal det tydelig fremgå hvem som skal avbestilles, årsak til avbestilling samt bookingnummer. Mailen skal være datert og skrevet av hovedreisende.

For å benytte avbestillingsbeskyttelsene sender du deretter en erklæring i original til Nazar. Ved akutt sykdom skal din lege tydelig dokumentere at du ikke kan reise. Kostnaden for erklæringen betales av kunden selv og ved avbestilling av reisen betales ikke kostnaden for avbestillingsbeskyttelsene tilbake, samt at et ekspedisjonsgebyr blir tatt ut. For mer informasjon, se våre reisevilkår.

Pakkereise med rutefly
Avbestillingsforsikring med Allianz
Pris 525 kr pr. person

Avbestillingsforsikringen gjelder ved akutt sykdom innen avreise helt frem til sjekk-inn. Gjelder dessuten ved skilsmisse og seperasjon samt tid for ny eksamen ved fulltidsstudier.

Hvis du ønsker å avbestille din reise skal du kontakte Nazars kundeservice innen avreise. Utenom kontortid skal det sendes en e-post til info@remove-this.nazar.no. Her skal det tydelig fremgå hvem som avbestiller, årsak til avbestilling samt bookingnummer. Mailen skal være datert og skrevet av hovedreisende.

Hvis du ønsker å benytte deg av din avbestillingsforsikring, skal du kontakte Allianz/Falck på telefon 23 00 77 40 eller claims.fga@remove-this.no.falck.com.

Det er viktig at du setter deg inn i betingelsene!

Vilkår gyldige fra 13/4-2021:
Produktinformasjon for forsikringproduktet
Forsikringsvilkår

Vilkår gyldige fra 28/11-2019:
Produktinformasjon for forsikringsproduktet
Forsikringsvilkår

Hotell

Å reise med allergi eller matintoleranse

Spesialmat, som for eksempel glutenfritt eller laktosefri mat, kan være vanskelig å finne i andre land, da det ikke er like vanlig med allergier i utlandet som hjemme i Norden. Du kan altså ikke regne med at det finnes på det reisemålet du har valgt. På de hotellene vi samarbeider med og på de restauranter og butikker som finnes på reisemålet kan det være vanskelig for personalet å forstå hvor viktig det er at en person som er allergisk ikke får i seg den maten som han/hun er allergisk mot. Vi som reisearrangør har veldig liten innflytelse på tilberedningsmetoder og utvalg av spesialmat på de hotellene vi samarbeider med på våre destinasjoner. Hotellene har gjester fra hele verden og derfor kan det være vanskelig eller umulig for hotellet å imøtekomme alles ønsker. Du kan alltid kontakte vår kundetjeneste om du har spørsmål.

 

På våre Pegasos-hoteller: Pegasos Royal, Pegasos Resort og Pegasos World, hvor de fleste av våre gjester velger å bo, kan de servere spesialmat til en viss grad. Det gjelder først og fremst spesialmat for gjester med glutenallergi, nøtteallergi og laktoseintoleranse. I is-kiosken fins dessuten laktosefri softis.

 

Vi har sammen med disse hotellene et kontinuerlig utviklet arbeid for å tilby spesialmat, men vi vil samtidig påpeke at All Inclusive-utvalget ikke er like omfattende som for ikke-allergiske mennesker.

 

Hvis du reiser til et av de overnevnte hotellene har du muligheten til å informere hotellet direkte om dine allergier eller matintoleranse med et enkelt web-skjema som vi har utviklet sammen med hotellene. Dette kan du lett fylle i før din reise og sende direkte til hotellet. Om du har spesifikke spørsmål om din matallergi før du bestiller din reise er du også velkommen til å fylle i skjemaet og sende til hotellet, før du binder deg til en booking. Informer også hotellet eller Nazar-guidene på hotellet ved ankomst om allergien, så kan de ordne et møte med restaurantpersonalet som i sin tur kan gå gjennom mattilbudet sammen med deg.

 

Her kan du fylle i allergiskjemaet og kontakte Pegasos World, Pegasos Resort eller Pegasos Royal med spørsmål rundt allergier eller matintoleranse.

Høy- og lavsesong

Når du reiser i lavsesong, de vil si før eller etter høysesongen, kan det forekomme at restauranter, barer og enkelte butikker på reisemålet stenger tidligere enn normalt eller er helt stengte. Da mange hoteller varmes opp av solenergi kan varme og varmtvann utebli i kortere eller lengre perioder. 

Under lavsesong kan det også være at hoteller velger å stenge tidligere enn planlagt. Dette innebærer at vi på kort varsel må informere våre gjester om hotellendring. I lavsesongen kan enkelte aktiviteter og fasiliteter på hotellene være begrensede eller stengte. Dette gjelder for eksempel restauranter, barer og bassenger, men kan også påvirke kveldsunderholdning og barneaktiviteter. Innholdet i All Inclusive, som buffé-tilbudet, tilpasses etter antall gjester på hotellet og minsker derfor noe. 

Under høysesongen er det ofte mye liv og røre på hotellene og det kan derfor forekomme trengsel, køer og ventetider, framfor alt i restauranter og barer. Musikk fra barer og restauranter er ikke uvanlig. Merk at det kan forekomme strømbrudd og vannmangel i både høy- og lavsesong.

Høysesong i Tyrkia, på Rhodos og på Mallorca: 1. juni – 30. september
Høysesong i Bulgaria: 15. juni – 1. september

Uspesifiserte reiser

Vi legger ikke skjul på det: Når du reiser uspesifisert får du hva du betaler for – ofte svært lav standard og nesten utelukket på hoteller som ikke inngår i Nazars ordinære program. Vi søker opp de billigst mulige hotellene når markedsprisen på reiser ligger på et nivå som ikke engang dekker flykostnaden.

 

Merk at måltider ombord på flyet samt transfer til hotellet ditt på reisemålet ikke inngår når du kjøper en uspesifisert reise. Måltid ombord kan bestilles senest 3 dager før avreise. Kontakt vår salgsavdeling for å kjøpe transfer; merk at denne kan bestilles frem til innsjekking er påbegynt på avreiseflyplassen.

 

Vi anbefaler sterkt at du ved booking av uspesifisert reise også kjøper transfer på reisemålet: Først og fremst fordi antall taxibiler på flyplassen er begrenset, men også fordi prisen for turen ofte blir dyrere enn ved busstransfer. Merk at transfer kun kan bookes før avreise.

 

Vi anbefaler ikke at du planlegger høytider, familieferie, drømmeferie eller liknende på et uspesifisert hotell. Om du vil vite hva du får for pengene dine bør du alltid velge navngitte hoteller, tross at disse koster litt mer. Vi anbefaler alltid at du kjøper en spesifisert reise, spesielt om du reiser med barn eller har særskilte kvalitetskrav.

 

Merk at Nazar ikke videreformidler ønsker ved uspesifiserte bookinger. Les mer om våre uspesifiserte reiser nedenfor.

 

For deg som velger å booke uspesifisert reise/Lucky-reise kommer en ekstra avgift for innsjekket bagasje. Avgiften er 300 kr., tur og retur. Man får da sjekke inn 1 kolli som kan veie maks 20 kilo. Man kan kjøpe maks ett ekstra kolli bagasje per person (ikke for spedbarn/barn under 2 år). 

 

1. Uspesifisert reise

Standarden på hotell/leilighet er stort sett svært lav og man har ikke garanti for å havne på en spesiell destinasjon eller hotelltype. Bytte av hotell under besøket forekommer. Renhold kan ikke garanteres og bytte av laken og håndklær inngår som oftest ikke. Måltider inngår ikke. Sengetype kan variere. Begrenset eller ingen reiselederservice.

 

2. Uspesifisert Lucky 3, 4 og 5 Star

Man har ikke garanti for å havne på en spesiell destinasjon og generelt ender man på et hotell som ikke inngår i vårt program. Nazar har ikke mulighet til å kvalitetssikre disse hotellene, men hotellene klassifiseres offisielt som 3-, 4- eller 5-stjerners etter destinasjonslandets lokale bestemmelser. De hotell du kan havne på tilhører som oftest de billigere alternativene i respektive kategori. Bytte av hotell under besøket forekommer, iblant på kort varsel. Begrenset eller ingen reiselederservice.

 

Ingen ønsker om hotell, romtype eller rommets plassering tas imot.

 

3. Lucky Pegasos

Her er du garantert å havne på ett av våre Pegasos-hoteller, Pegasos World, Pegasos Resort eller Pegasos Royal. Dette er hoteller i vår Nazar Collection og alle hotellene er vurdert med 5 n.

Ingen ønsker om hotell, romtype eller rommets plassering tas imot.

Ønsker

På Nazar tar vi imot dine ønsker og gjør vårt beste for å innfri dem. Ved svært spesifikke ønsker, ber vi deg studere hotellbeskrivelsen nøye og bestille den romtype som oppfyller så mange av dine ønsker som mulig. Nazar har ikke ansvar for ønsker og avtaler som du har inngått direkte med hotellet. Vi kan dessverre ikke ta imot ønsker for uspesifiserte reiser eller pakkereiser med rutefly.

Nazars service på reisemålet

Guideservice

Du som reiser på en pakkereise med charterfly

På Nazar prioriterer vi service til våre gjester!

På våre destinasjoner jobber våre profesjonelle, internutdannede guider. Siden vi er en nordisk reisearrangør kan du treffe og ha kontakt med både skandinaviske, finske og/eller engelsktalende guider på reisemålet. De vil gjøre sitt beste for å se til at du får mange gode opplevelser samt mulighet for innblikk i den lokale kulturens skikk og bruk, fortrinnsvis gjennom våre utflukter.

Utover dette er det guidenes jobb å forsikre seg om at du har fått det du har bestilt – hotell, transfer, utflukter og lignende. Om noe mot formodning skulle gå galt under ditt besøk når det kommer til din reise eller bestilling, er du som reisende ifølge reisevilkårene, ansvarlig for å kontakte våre guider så snart som mulig slik at vi får muligheten til å hjelpe deg.

Det er enkelt å kontakte oss på våre reisemål:

I løpet av ferien din kontakter du våre guider enklest via vår egen SMS-service. Nummeret får du fra oss ved ankomst. Selvfølgelig kan du også ringe oss om du foredrar det, nummeret får du ved ankomst. Utover din operatørs vanlige tariff, koster ikke tjenesten noe. Du har også mulighet å kontakte guidene allerede to uker innen du skal reise. Du får kontaktopplysningene på den e-mail adressen du oppgir ved booking. Guidene hjelper deg gjerne med spørsmål om ditt reisemål, ditt hotell eller annet du ønsker hjelp med.

Har du bestilt en pakkereise med rutefly blir du tatt imot av profesjonelle engelsktalende guider fra vår lokale samarbeidspartner, som heter MTS. De hjelper deg ved din ankomst når du har bestilt transfer med oss. Utover dette har du fortsatt alltid mulighet å få en digital service med oss på Nazar via telefon, SMS og mail.

Vi har ved visse tilfeller engelskspråklige representanter på reisemålet - disse kan du for eksempel treffe på noen av våre utflukter.

Reklamasjoner og gjenglemte gjenstander

Reklamasjon

Om det mot formodning er noe du ikke er fornøyd med på ferien din, er det viktig at du straks gir beskjed om dette til våre reiseledere så vi kan løse problemet så fort som mulig. Klagemål som ikke meddeles reiseledelsen på reisemålet, kan vi i etterkant ikke påta oss ansvaret for. Om det ikke har vært mulig å rette opp feilen på reisemålet, kan du etter hjemkomsten fylle ut et reklamasjonsskjema.

 

Klikk her for å komme videre til reklamasjonsskjemaet

 

Reklamasjonen skal være oss i hende senest en måned etter reisens slutt.

Gjenglemte gjenstander

Om du har gjenglemt noe på destinasjonen kan vi hjelpe deg å lete etter dette. Finner vi det du leter etter, sender vi det til deg. For dette betaler du en avgift på 300 kr og eventuelle ekstra fraktavgifter. Vi kan imidlertid ikke garantere at dine gjenglemte ting dukker opp.

 

Klikk her for å fylle ut skjemaet for gjenglemte gjenstander.

Forsinket og skadet bagasje

For å kunne få erstatning for skadet eller forsinket bagasje, barnevogn eller lignende, må du utfylle en såkalt PIR-rapport. Denne utferdiges av personalet på flyplassen før du forlater bagasjeområdet. Vær oppmerksom på at du ikke kan levere en PIR-rapport etter at du har forlatt flyplassen.



Se til at du får PIR-rapporten i original, i tillegg til bagasjekvittering, da dette ifølge flyselskapets regler kreves som grunnlag ved en eventuell erstatning. Merk også at skadet bagasje må reklameres skriftlig innen syv dager; forsinket/bortkommet bagasje innen 21 dager. Ettersom reiseforsikringenes erstatning for forsinket eller skadet bagasje ofte er bedre enn den du får av flyselskapet, anbefaler vi alltid at du har en god reiseforsikring. For informasjon om reiseforsikringer, kontakt vår kundeservice.