Reis trygt - alt du behøver vite

Vi på Nazar har vært i bransjen i over 16 år. Vi vet hva våre gjester behøver, forventer seg og fortjener. Vi tar ansvar for våre gjester - fra booking av reisen til hjemkomst. Vårt mål er at nettopp du skal få en så fantastisk ferieopplevelse som mulig, så la oss hjelpe deg å velge en reise som oppfyller dine ønsker og passer nettopp deg!

Hold deg oppdatert

Vi på Nazar vil at du skal kjenne deg trygg både før og under din reise og oppfordrer deg til å lese informasjonen på denne siden. Denne siden oppdateres fortløpende og vi anbefaler derfor at du regelmessig går inn og leser denne siden.

Vi vil også gjøre deg oppmerksom på at ulike land og flyselskaper kan endre sine anbefalinger og restriksjoner uten at vi Nazar får informasjon om det – derfor er det veldig viktig at du som gjest selv holder deg oppdatert via de myndighetslinker vi oppgir på denne siden.

Se også mer informasjon hos  Utenriksdepartementet og Folkehelseinstituttet

Før avreise

Kom i god tid til flyplassen!

Det kan være lang ventetid på visse flyplasser, fremst i sikkerhetskontrollen. Man bør fortsatt tenke på å holde avstand på flyplasser, noe som gjør at innsjekking, sikkerhetskontroll og ombordstigning kan ta lengre tid enn normalt. Vi anbefaler derfor at du kommer i god tid til flyplassen, minst 2,5-3 timer innen avreise.

Innsjekk på flyplassen starter vanligvis 2-2,5 time før flyavgang. 

Obligatorisk koronasertifikat og innreiseskjema

Ingen av våre destinasjoner krever i dag noen form for koronasertifikat, negativ covid-bevis eller okumentasjon på tidligere smitte for innreise i landet. Du behøver heller ikke lenger fylle ut et innreiseskjema. Les mer om ditt reisemål lengre ned på denne siden.

Munnbind

For reiser i EU er det ikke lenger obligatorisk med munnbind ombord på flyene eller på flyplassen. Derimot kan visse flyselskaper eller flyplasser fortsatt kreve dette. Se lengre ned på denne siden der vi linker til de ulike flyseslskapene.


Sjekke inn online: Om muligheten finnes anbefaler vi at du sjekker inn online.

Forhåndsbestill gjerne mat for flyreisen, da utvalget ombord kan være begrenset. Har du ikke booket dette kan det gjøres via vårt Holiday Center senest 48 timer før avreise.

Forhåndsbestill Taxfree-varer, les mer her

Unnvik håndbagasje om du kan, sjekk heller inn så mye bagasje som mulig. Vil du likevel ta med håndbagasje, må det få plass under stolen framfor deg.


Forsikring
Se over dine forsikringer innen reisen. Les mer om våre forsikringer her


Tilgjengelige flystoler
De fleste flyselskap blokkerer ikke noen flystoler for å sikre sosial distanse, alle er til salg.

Under flyreisen

Nedenfor finner du informasjon og anbefalinger for din flyreise:

Det finne sikke lengre noe krav om munnbind under flyreisen, men se linker til alle flyselskaper lengre ned på denne siden. Dersom kravet består, er det godkjent munnbind som skal bære ombord under hele reisen, og det gjelder alle passasjerer som har fylt 6 år.
Unntak gjelder for gjester med dokumentert medisinsk anledning, og dokumentasjon må kunne presenteres.


Hold avstand

Gå ombord på flyet i mindre grupper for å unnvike kø.


Spørsmål ved innsjekk

Sammen med innsjekk kan det stilles spørsmål om din helse, for eksempel om du nylig har vært syk, eller føler deg syk akkurat nå.


Temperaturkontroll 

På en del flyplasser kan temperaturkontroller på passasjerer forekomme.


Så renes luften om bord

Alle fly vi reiser med er utstyrt med avanserte filter, som holder sykehusstandard, og gjennom disse filter fylles kabinen med ren luft.

 

Hold deg oppdatert

Regler hos ulike flyselskaper skiller seg og oppdateres fortløpende. Vi ber deg derfor lese om de mest aktuelle oppdateringer samt flyselskapets regler rundt reisende direkte fra flyselskapets hjemmeside. Du finner linker til de ulike flyselskapene her:

TUIfly Nordic

Aegean Airlines

Freebird Airlines

Norwegian

Jettime

SunExpress

På reisemålet - transfer, hotell, aktiviteter og utflukter

På hotellet 

Alle våre hotell har som høyeste prioritet å gjøre sitt ytterste for at du som gjest skal ha en så behagelig og hyggelig ferie som mulig.  

Hotellene følger alltid lokale myndigheters direktiver og anpasser sine rutiner deretter. Hotellkonsepter må kanskje endres avhengig av de lokale direktivene og restriksjonene som gjelder. Det kan for eksempel være reduserte aktiviteter, stengte fasiliteter eller forandringer i konseptet når det gjelder servering av mat og drikke.

Om større endringer skjer i hotellets tilbud, kommer de berørte gjestene å oppdateres snarest mulig etter at vi har fått endringene bekreftet fra hotellene. Vær oppmerksom på at endringer som skjer utenfor Nazars kontroll kan innføres med velig kort varsel før vi har fått fullstendig informasjon. 
 

 

Transfer

Vi møter opp på flyplassen som vanlig og sørger for at alle kommer trygt med den bookede transfer. Også her følger vi de lokale myndigheters krav, som kan variere avhengig av land og destinasjon.

Visste du at du kan booke privat transfer for bare deg og ditt selskap hos oss på Nazar? Har du ikke booket transfer? Logg inn på Min reise og se hvilke alternativer som finnes avhengig av din reise og destinasjon.
 

 

Aktiviteter og utflukter på reisemålet

Å oppdage og oppleve reisemålet man besøker er for mange en selvfølge og feriens høydepunkt. Dette kommer man fortsatt kunne gjøre, men med ulike begrensninger avhengig av plass og severdighet. For eksempel kan båtturer ha et begrenset antall passasjerer eller det kan være begrenset tilgang til visse områder. Å holde avstand gjelder overalt.

Kontakt vårt Holiday Center for å få mer informasjon om ditt reisemål, hvilke utflukter som finnes tilgjengelige og hvordan man booker på reisemålet.

 

Krav ved innreise: 

Fra og med 1. mai 2022 har ikke Hellas lenger noen innreisekrav. Dette betyr at du hverken behøver et gyldig koronasertifkat eller fylle ut et innreiseskjema for å reise inn i landet. Dette gjelder alle reisende, uansett om du er fullvaksinert eller ikke.

Om du blir syk i Covid-19 på reisen gjelder minst 5 dager karantene på adressen oppgitt ved ankomst til landet eller på andre overnattingssteder utpekt av greske myndigheter.


Lokale restriksjoner:

  • Munnbeskyttelse er kun et krav om når du reiser med offentlig transport, om ikke annet blir informert om. Dette gjelder samtlige over 4 år. 

For deg som skal reise fra et annet land
Observer at disse reiseregler kun gjelder for reiser fra Norge. Vennligst les reglene som gjelder nettopp deg på myndighetenes hjemmesider om du for eksempel bor utenfor Norge eller skal reise videre fra et annet land.

Innreise til Norge
Alle som reiser inn i Norge fra utlandet oppfordres til å følge de anbefalinger som gjelder i Norge. For tilfelle er det ingen spesielle anbefalinger i forbindelse med innreise for norske statsborgere. Les mer på fhi.no.   

Hold deg oppdatert
Den seneste informasjonen fra den norske ambassaden angående reiser til Hellas finner du her.

Vi tar forbehold at det kan skje endringer på veldig kort varsel, så det er viktig å holde deg oppdatert på FHI hjemmeside både før og under reisen.

Tyrkia

Fra og med 1. juni har ikke Tyrkia lenger noe innreisekrav. Dette betyr at du hverken behøver et gyldig koronasertifikat eller å fylle ut et innreiseskjema for å reise inn i landet. Dette gjelder alle reisende, uansett om du er fullvaksinert eller ikke. 

Lokale restriksjoner:

  • Kravet på munnbeskyttelse har blitt lettet, men kan fortsette som et krav i offentlig transport, på sykehus og andre plasser der tilstrekkelig ventilasjon mangler eller der sosial avstand ikke kan opprettholdes

For deg som skal reise fra et annet land
Observer at disse reiseregler kun gjelder for reiser fra Norge. Vennligst les reglene som gjelder nettopp deg på myndighetenes hjemmesider om du for eksempel bor utenfor Norge eller skal reise videre fra et annet land.

 

Innreise til Norge
Alle som reiser inn i Norge fra utlandet oppfordres til å følge de anbefalinger som gjelder i Norge. For tilfelle er det ingen spesielle anbefalinger i forbindelse med innreise for norske statsborgere. Les mer på fhi.no.   

Hold deg oppdatert
Den seneste informasjonen fra den norske ambassaden angående reiser til Tyrkia finner du her.

Vi tar forbehold at det kan skje endringer på veldig kort varsel, så det er viktig å holde deg oppdatert på FHI hjemmeside både før og under reisen. 

Vanlige spørsmål

Kan jeg være trygg i å booke en reise?
Ja, det kan du. Hvis offentlige myndigheter (UD) skulle fraråde reiser til en viss destinasjon under den spesifikke perioden for din planlagte reise så reiser vi selvfølgelig ikke. Da kommer du til å kunne ombooke eller avbestille din reise. 

Hvilke innreisekrav gjelder for mitt reisemål? 
Våre reisemål har lettet på innreisekravene eller helt tatt bort de. Les mer under respektive reisemål/destinasjon. 

Må jeg være vaksinert for å kunne reise?
Siden mange destinasjoner/reisemål har tatt bort innreisekravene behøver du ikke være vaksinert for å reise. Les mer under respektive destinasjon/reisemål.

Behøver barn vise opp noe koronasertifikat mår man reiser? 
Siden mange destinasjoner/reisemål har tatt bort innreisekravene gjelder dette også for barn. Les mer under respektive reisemål/destinasjon. 

Hva gjør jeg om jeg får et positivt covid-resultat før avreise?
Er du syk kan du ikke reise. Da kontakter du vårt Holiday Center som hjelper deg å avbestille reisen. Vanlige av- og ombookingsregler gjelder, så etter dette kontakter du ditt forsikringsselskap for å se hva som gjelder. Har du forsikring via Nazar veileder vi deg.  

Kan jeg endre eller avbestille min reise kostnadsfritt? 
Det er normale av- og ombookingsregler som gjelder. Derfor anbefaler vi at du ser over dine forsikringer nøye når du booke og skal reise. Les mer om våre forsikringer og vilkår her

Hva skal jeg tenke på innen jeg skal reiser?
Noen ting som er greit å tenke på før du skal ut og reise er først og fremst å se over dine forsikringer før reisen – les mer om våre forsikringer med Allianz her. Å være i god tid på flyplassen og at munnbeskyttelse eventuelt skal bæres på flyplassen og på flyet, les mer under avsnittet "Under flyreise". Forhåndsbestill din flymat for reisen, da utvalget ombord kan være begrenset, det gjelder også taxfree-varer.

Hva skjer om jeg blir syk på reisen? 
I første omgang skal du kontakte personalet på hotellet for å følge de lokale retningslinjene for reisemålet for deg og ditt selskap. Deretter kontakter du Nazar på reisemålet da vi kommer å hjelpe og assistere deg. Ta også kontakt med ditt forsikringsselskap og tenk husk å sørge for at du er skikkelig beskyttet innen du startet reisen. Nazar dekker ikke sykehuskostnader eller ekstra fly- og hotellkostnader. 

Finnes det nye rutiner og retningslinjer på Nazars hotell?
Alle våre hotell følger de lokale myndighetenes krav og retningslinjer, og de kan variere avhengig av land og destinasjon. De har alle som høyeste prioritet å sikre at våre gjester får et herlig og trygt opphold. 

Påvirker covid-19 All Inclusive-utvalget?
Serveringen på hotellene kan variere avhengig av lokale restriksjoner. For tiden er det duket opp fine bufféer, men det kan for eksempel bety at man med hjelp av personalet får ta sin mat eller at man som gjest blir tildelt plasthansker når man skal ta maten. Ulike løsninger for å skape en så sikker tilværelse som mulig i restaurantene.

Hvordan ser rutinene ut rundt Captain Nemo’s barneklubb? 
Aktiviteter og konsept i våre barneklubber vil anpasses etter eventuelle lokale restriksjoner på våre destinasjoner. Om større og mer omfattende endringer skulle skje, kommer vi å oppdatere vår hjemmeside og berørte gjester. 

Kommer de ulike fasilitetene på hotellene å påvirkes? 
Dette kan variere avhengig av land, destinasjon og eventuelle lokale retningslinjer som finnes. Sosial distansering gjelder generelt og dette også på hotellene. 

Hva kreves av meg som reisende når jeg skal reise hjem fra min ferie? 
Som reisende er du selv ansvarlig for å kontrollere mulige innreiseregler til ditt hjemland og følge dem. Foreløpig er der ikke noen spesielle anbefalinger i forbindelse med innreise til Norge. Les mer lengre opp på denne siden der vi også linker videre til ulike myndigheters hjemmesider.  

For ytterligere informasjon: FolkehelseinstituttetNazars avbestillingsregler.

Fordelene med charter

    • Spar mye tid gjennom å la oss sette sammen din reise mot å gjøre all research selv.

    • Ved eventuelle flyforsinkelser eller endringer holder vi deg oppdatert og informerer hotell og transfer, så du slipper å tenke på dette.

    • Charter er prisgunstig! Vi fjerner myten om at det er billigere å booke på egen hånd! Vi har gode relasjoner til våre samarbeidspartners og kan pakke de beste reisene til deg, til gunstige priser.

    Reis trygt

    • Vi kjenner våre hotell godt og har bygget et sterkt forhold til dem gjennom årene.

    • Vår egen, skandinavisk personal er på plass på våre reisemål og hotell.

    • Du er beskyttet av pakkereiseloven og får pengene tilbake om reisen blir avlyst, også ved hendelser som pandemi, konkurser etc.

    • Vi følger alltid myndighetenes anbefalinger.

    Reis komfortabelt 

      • Ved booking får du personlig service, hjelp og tips fra personal som har besøkt eller bor på våre reisemål.

      • Velg et av våre håndplukkede hotell og slipp å lete i den enorme hotelljungelen.

      • Vi tilbyr helhetsløsning der alt er inkludert, fra start til slutt.

      • Du har tilgang til personlig service under hele reisen, 24/7.

      • Vi tilbyr service på ditt eget språk - før, under og etter reisen.

      Mandag - fredag: 08:00-17:00