Flyforsinkelser kan skyldes ulike faktorer, som tekniske feil, vær eller kø i luftrommet.
Siden forsinkelser ofte oppstår uventet, anbefaler vi å unngå å planlegge møter, arrangementer eller annen transport tett opptil avreise eller hjemkomst. Skal du bestille tilslutningstransport, bør det være minst 4 timer mellom reisene. Velg helst billetter som kan endres eller avbestilles.
Har du selv bestilt transport, overnatting eller annet som kan påvirkes av en forsinkelse, kan vi dessverre ikke gi erstatning, da dette ikke er kjøpt gjennom oss. Sørg også her for fleksible vilkår.
Charterfly
Vi informerer først og fremst via SMS, så sørg for at vi har riktig mobilnummer på Min reise og at telefonen er påslått.
Vi deler den informasjonen vi får fra flyselskapet, som har de nyeste oppdateringene. Har du spørsmål etter å ha mottatt SMS fra oss, kontakt Nazars samarbeidspartner på flyplassen eller vår kundeservice i åpningstiden.
Vi gjør vårt beste for å holde deg oppdatert, men det kan ta tid å samle korrekt informasjon fra flere kilder.
Nazar har ingen egne representanter på norske flyplasser. På reisemålet kan du møte du vårt personale, de kan ikke oppholde seg innenfor sikkerhetsområdet. Du kan kontakte våre guider via servicetelefonen.
– pakkereise med charterfly
Ved flyforsinkelse over 8 timer ved ankomst til reisemålet om du har bestilt en ukes ferie eller lengre, kan du ha krav på erstatning, avhengig av reisens varighet og forsinkelsens lengde.
Erstatningen følger Pakkereiseloven og bransjepraksis, og beregnes som en dagsandel av reisens pris. Ved lengre forsinkelser vurderes saken individuelt. Kompensasjon gjelder kun ved forsinket ankomst til reisemålet. Informasjon sendes via e-post etter reisen.
Rett til assistanse:
Ved lang ventetid har du krav på mat og drikke (ofte via måltidskuponger). Får du ikke dette på flyplassen, kan du få refusjon for rimelige utgifter – husk å ta vare på kvitteringer (kortutskrift godtas ikke).
Overnatting:
Dersom du ikke kan reise hjem for natten, tilbys hotellrom. Hvis du bor i nærheten, dekkes transport med kilometergodtgjørelse eller rimeligste transportmiddel. Hotell bestilt på egen hånd kan i noen tilfeller refunderes, så lenge kostnaden er lav og kvittering vedlegges.
Ved forsinkelser eller endringer er det flyselskapet eller deres representant som informerer deg. Du blir vanligvis kontaktet direkte, men du må også selv følge opp med flyselskapet for en løsning før du eventuelt tar egne valg.
Flyselskapet skal kontaktes først ved ønske om løsning eller klage. Du kan kontakte Nazar i etterkant, men vi ber da om at du legger ved svaret fra flyselskapet.
Har du kun kjøpt fly (én vei eller tur/retur), må du kontakte flyselskapet direkte for spørsmål eller klager. Kontaktinformasjon finner du her.
Merk at kompensasjon for tapt tid kun gjelder ved pakkereiser – ikke ved kjøp av flybillett alene.
I henhold til Pakkereiseloven gis det ingen kompensasjon for forsinkelser ved hjemreise, uansett varighet.
Pakkereise med charterfly
Har du hatt ekstra kostnader som følge av forsinkelsen (f.eks. transport eller overnatting), skal du først kontakte reiseforsikringen din. Husk at du som reisende skal forsøke å holde utgiftene nede. Dersom forsikringen ikke dekker utgiftene, kan du kontakte oss for vurdering – legg ved dokumentasjon.
Pakkereise med rutefly
Ved klager etter hjemkomst, kontakt først flyselskapet. Ønsker du at vi vurderer saken etterpå, er du velkommen til å kontakte oss – husk å legge ved svaret du har fått fra flyselskapet.
Hvis du kun har bestilt fly (én vei eller tur/retur), må du kontakte flyselskapet direkte ved klager eller spørsmål. Kontaktinformasjon finner du her.
Forsinkelseserklæring
Utstedes av det aktuelle flyselskapet. Kontaktinformasjon finner du her.
Tilslutningstransport
Skal du reise med tog, buss eller annet fly til/fra flyplassen? Da anbefaler vi følgende minimumstider mellom transportene:
Velg helst billetter som kan endres eller avbestilles uten gebyr.
Nazar dekker ikke merkostnader til ny transport dersom anbefalt tid ikke er fulgt.