Vanlige spørsmål

Betalinger

Betalingsregler

Reise med charterfly bestilt mer enn 35 dager før avreise

Bestillingen skal bekreftes innen 7 dager gjennom innbetaling av en påmeldingsavgift, heretter kalt depositum. Ved bestilling av reise på internett betales depositumet i bookingsøyeblikket.
Depositumet på 2000 kr/person samt eventuell avbestillingsforsikring betales samtidig.
Den endelige betalingen skal være i hende hos Nazar senest 35 dager før avreise. Har vi ikke mottatt din betaling i tide, kommer reisen til å avbestilles.

Reise med charterfly bestilt mellom 35–0 dager før avreise

Hele reisens beløp betales i bookingsøyeblikket via Min reise eller via kort per telefon. Har vi ikke mottatt din betaling kommer reisen til å avbestilles.

Pakkereise bestilt med rutefly

Har du bestilt en pakkereise med rutefly gjelder andre betalingsvilkår, og hele reisens pris skal betales på en gang ved bestilling.

Betalingsmåte

Betaling via Min reise

På vår hjemmeside, nazar.no, kan du logge inn på Min reise ved hjelp av ditt bookingnummer og den e-postadresse som ble gitt i bookingsøyeblikket. Her kan du betale din reise med VISA eller MasterCard. Når reisen er ferdigbetalt kan du enkelt skrive ut din billett via Min reise.

Betaling med kort

Ved booking av reise på vår hjemmeside kan du betale med VISA og MasterCard.

Ved et eventuelt bytte av kredittkort etter betaling legges det til en administrativ avgift.

Betaling over telefon

Du kan også betale per telefon med VISA, MasterCard, Nazar-kort og American Express. Ved betaling med American Express, ber vi deg ved bookingsøyeblikket å sende en kopi av legitimasjonen din til info@nazar.no. Angi bookingnummer for den aktuelle reisen.

Sikker kortbetaling

For Nazar er din sikkerhet ved betaling svært viktig. Vi har derfor plassert hele vår online betalingsløsning hos DIBS betalingsløsning. Dette betyr at ingen kortnummer bearbeides eller lagres i Nazars system. All informasjon om betalingstransaksjonene mottas i kryptert form. Nazar følger dermed gjeldende regelverk (PCI DSS) og krav for å få ta imot betaling med kort.

Betaling med Nazar-kortet

For å gjøre det lettere for deg å kjøpe dine reiser har vi utviklet Nazar-kortet i samarbeid med Resurs Bank. Kortet gir deg mulighet til å delbetale i ditt eget tempo – rentefritt i opptil 12 måneder, eller over en lengre tid med rente. Måneden etter at du har kjøpt reisen får du den første regningen, og du velger siden hjemme i fred og ro hvordan du vil betale den. Klikk her for å lese mer

Nazar-faktura

Sammen med Resurs Bank kan vi nå tilby muligheten til å handle mot Nazar-faktura. Med Nazar-faktura får du opptil 60 dagers betalingsfrist. Når du handler hos oss mot faktura, trenger du ikke å betale før i slutten av den måneden som kommer etter kjøpet ditt. Mer informasjon og fullstendige vilkår finner du her

Måneden etter kjøpet kan du også velge å delbetale din Nazar-faktura. Mer informasjon finner du på din Nazar-faktura. Vanlig kredittvurdering utføres. Du får en kopi av vurderingen fra opplysningsbyrået. Fakturaavgift tilkommer.

Betale reisen til kontonummer

Du kan betale reisen til kontonummer 1503 36 03212. Skriv inn KID-nummeret i henhold til reisedokumentet.

Internettbetaling

Når du har bestilt din reise med charterfly på vår hjemmeside og dermed betalt med kort får du en bekreftelse på at bookingen er gjennomført samt at betalingen er registrert. Reisebevis/billett sendes via e-post førstkommende hverdag til den e-postadressen som du oppga i bookingsøyeblikket. 

Om betaling ikke registreres på bookingen og dato for avreise er mellom 35–0 dager fra bookingsøyeblikket, kommer bookingen automatisk til å avregistreres innen noen timer. Kontakt kundeservice ved problemer: i første omgang via telefon eller via e-post info@nazar.no.

En ferdigstilt booking med rutefly bekreftes direkte ved bestilling av reisen og en bookingsbekreftelse sendes per mail til hovedreisende. Den reisende skriver selv ut reisedokumentet under fliken Min reise. Her skrives Reisebeviset ut med informasjon om reisen samt referansenummer for hotell og fly. Billetten er personlig. Dokumentet er nødvendig for å kunne gjnnomføre reisen. Billettprosedyren nevnt ovenfor gjelder forutsatt at ikke annet angis i din bookingsbekreftelse og reisebevis.

Tilbakebetalinger

Eventuelle tilbakebetalinger gjøres til det bankkort som reisen ble betalt med.

Registrert betaling på booking

Ønsker du å se om en det er registrert en betaling på din booking, kan du logge inn på Min reise. For å logge inn på Min reise må du opprette en konto med din e-postadresse og passord. Du kan enten opprette en konto når du bestiller din reise eller du kan opprette den i etterhånd på Min reise, se ikonet øverst til høyre. Vær oppmerksom på at du må opprette konto med samme e-postadresse som du oppga i din booking.

Les gjerne våre reisevilkår angående betaling av reise.

Betalingsmåte

Betaling via Min reise

På vår hjemmeside, nazar.no, kan du logge inn på Min reise ved hjelp av ditt bookingnummer og den e-postadresse som ble gitt i bookingsøyeblikket. Her kan du betale din reise med VISA eller MasterCard. Når reisen er ferdigbetalt kan du enkelt skrive ut din billett via Min reise.

Betaling med kort

Ved booking av reise på vår hjemmeside kan du betale med VISA og MasterCard.

Ved et eventuelt bytte av kredittkort etter betaling legges det til en administrativ avgift.

Betaling over telefon

Du kan også betale per telefon med VISA, MasterCard, Nazar-kort og American Express. Ved betaling med American Express, ber vi deg ved bookingsøyeblikket å sende en kopi av legitimasjonen din til info@nazar.no. Angi bookingnummer for den aktuelle reisen.

Sikker kortbetaling

For Nazar er din sikkerhet ved betaling svært viktig. Vi har derfor plassert hele vår online betalingsløsning hos DIBS betalingsløsning. Dette betyr at ingen kortnummer bearbeides eller lagres i Nazars system. All informasjon om betalingstransaksjonene mottas i kryptert form. Nazar følger dermed gjeldende regelverk (PCI DSS) og krav for å få ta imot betaling med kort.

Betaling med Nazar-kortet

For å gjøre det lettere for deg å kjøpe dine reiser har vi utviklet Nazar-kortet i samarbeid med Resurs Bank. Kortet gir deg mulighet til å delbetale i ditt eget tempo – rentefritt i opptil 12 måneder, eller over en lengre tid med rente. Måneden etter at du har kjøpt reisen får du den første regningen, og du velger siden hjemme i fred og ro hvordan du vil betale den. Klikk her for å lese mer

Nazar-faktura

Sammen med Resurs Bank kan vi nå tilby muligheten til å handle mot Nazar-faktura. Med Nazar-faktura får du opptil 60 dagers betalingsfrist. Når du handler hos oss mot faktura, trenger du ikke å betale før i slutten av den måneden som kommer etter kjøpet ditt. Mer informasjon og fullstendige vilkår finner du her

Måneden etter kjøpet kan du også velge å delbetale din Nazar-faktura. Mer informasjon finner du på din Nazar-faktura. Vanlig kredittvurdering utføres. Du får en kopi av vurderingen fra opplysningsbyrået. Fakturaavgift tilkommer.

Betale reisen til kontonummer

Du kan betale reisen til kontonummer 1503 36 03212. Skriv inn KID-nummeret i henhold til reisedokumentet.

Internettbetaling

Når du har bestilt din reise med charterfly på vår hjemmeside og dermed betalt med kort får du en bekreftelse på at bookingen er gjennomført samt at betalingen er registrert. Reisebevis/billett sendes via e-post førstkommende hverdag til den e-postadressen som du oppga i bookingsøyeblikket. 

Om betaling ikke registreres på bookingen og dato for avreise er mellom 35–0 dager fra bookingsøyeblikket, kommer bookingen automatisk til å avregistreres innen noen timer. Kontakt kundeservice ved problemer: i første omgang via telefon eller via e-post info@nazar.no.

En ferdigstilt booking med rutefly bekreftes direkte ved bestilling av reisen og en bookingsbekreftelse sendes per mail til hovedreisende. Den reisende skriver selv ut reisedokumentet under fliken Min reise. Her skrives Reisebeviset ut med informasjon om reisen samt referansenummer for hotell og fly. Billetten er personlig. Dokumentet er nødvendig for å kunne gjnnomføre reisen. Billettprosedyren nevnt ovenfor gjelder forutsatt at ikke annet angis i din bookingsbekreftelse og reisebevis.

Tilbakebetalinger

Eventuelle tilbakebetalinger gjøres til det bankkort som reisen ble betalt med.

Registrert betaling på booking

Ønsker du å se om en det er registrert en betaling på din booking, kan du logge inn på Min reise. For å logge inn på Min reise må du opprette en konto med din e-postadresse og passord. Du kan enten opprette en konto når du bestiller din reise eller du kan opprette den i etterhånd på Min reise, se ikonet øverst til høyre. Vær oppmerksom på at du må opprette konto med samme e-postadresse som du oppga i din booking.

Les gjerne våre reisevilkår angående betaling av reise.

Betalingsregler

Reise med charterfly bestilt mer enn 35 dager før avreise

Bestillingen skal bekreftes innen 7 dager gjennom innbetaling av en påmeldingsavgift, heretter kalt depositum. Ved bestilling av reise på internett betales depositumet i bookingsøyeblikket.
Depositumet på 2000 kr/person samt eventuell avbestillingsforsikring betales samtidig.
Den endelige betalingen skal være i hende hos Nazar senest 35 dager før avreise. Har vi ikke mottatt din betaling i tide, kommer reisen til å avbestilles.

Reise med charterfly bestilt mellom 35–0 dager før avreise

Hele reisens beløp betales i bookingsøyeblikket via Min reise eller via kort per telefon. Har vi ikke mottatt din betaling kommer reisen til å avbestilles.

Pakkereise bestilt med rutefly

Har du bestilt en pakkereise med rutefly gjelder andre betalingsvilkår, og hele reisens pris skal betales på en gang ved bestilling.

Betalingsregler

Reise med charterfly bestilt mer enn 35 dager før avreise

Bestillingen skal bekreftes innen 7 dager gjennom innbetaling av en påmeldingsavgift, heretter kalt depositum. Ved bestilling av reise på internett betales depositumet i bookingsøyeblikket.
Depositumet på 2000 kr/person samt eventuell avbestillingsforsikring betales samtidig.
Den endelige betalingen skal være i hende hos Nazar senest 35 dager før avreise. Har vi ikke mottatt din betaling i tide, kommer reisen til å avbestilles.

Reise med charterfly bestilt mellom 35–0 dager før avreise

Hele reisens beløp betales i bookingsøyeblikket via Min reise eller via kort per telefon. Har vi ikke mottatt din betaling kommer reisen til å avbestilles.

Pakkereise bestilt med rutefly

Har du bestilt en pakkereise med rutefly gjelder andre betalingsvilkår, og hele reisens pris skal betales på en gang ved bestilling.

Billett/reisebevis

Billett

Ved pakkereiser med charterfly eller rutefly, er ditt reisebeviset din flybillett

Det er meget viktig at du leser informasjonen på reisebeviset/billetten, og kontrollerer at informasjonen stemmer overens med det du har bestilt. Hvis det ikke stemmer, ber vi deg vennligst om å kontakte oss så fort som mulig. Reisebeviset er en faktura og fungerer også som flybillett når reisen er betalt og flytidene er bekreftet.

Ved pakkereiser med rutefly behøver du skrive ut ditt reisebevis fra Min reise. Du finner reisebeviset og mer informasjon ved å logge inn på Min reise. Tenk på! Navnet på din boking skal være identisk med navnet i ditt pass, gjelder for alle passasjerer på bookingen. Korrekt stavet og inklusive eventuelle mellomnavn.

Billett

Ved pakkereiser med charterfly eller rutefly, er ditt reisebeviset din flybillett

Det er meget viktig at du leser informasjonen på reisebeviset/billetten, og kontrollerer at informasjonen stemmer overens med det du har bestilt. Hvis det ikke stemmer, ber vi deg vennligst om å kontakte oss så fort som mulig. Reisebeviset er en faktura og fungerer også som flybillett når reisen er betalt og flytidene er bekreftet.

Ved pakkereiser med rutefly behøver du skrive ut ditt reisebevis fra Min reise. Du finner reisebeviset og mer informasjon ved å logge inn på Min reise. Tenk på! Navnet på din boking skal være identisk med navnet i ditt pass, gjelder for alle passasjerer på bookingen. Korrekt stavet og inklusive eventuelle mellomnavn.

Flyreise og bagasje

Bagasje

Pakkereise med charterfly

På alle charterreiser med Nazar, uansett flyselskap, gjelder at håndbagasje ifølge respektive flyselskaps vekt- og størrelsegrense er inkludert, mens innsjekket bagasje (også her gjelder respektive flyselskaps vekt- og størrelseregler) er et tilvalg mot en kostnad. På den måten kan du som reisende selv velge hva som passer deg best og hvor mye du vil betale.

Pakkereiser Holiday Collection, Nazar Collection, Premium Collection, Value Collection: 250 kr. per bagasje. 
Uspesifiserte reiser og Lucky 3/4/5/Pegasos: 300 kr. per bagasje. 
Kjøp på flyplassene i Norden: 400 kr per bagasje. 
Kjøp på reisemålet: flyselskapenes regler gjelder

Tenk på at om to reisende, som begge har valgt å kjøpe til bagasje, ønsker å pakke i samme koffert får denne veie maks. 32 kg. (unntak for Norwegian og TUIfly Nordic – se nedenfor). Eventuell bagasjeovervekt betales direkte til flyselskapet.

Barnevogner skal legges sammen og pakkes i spesielle beskyttelsesposer som for det meste finnes på flyplassen (iblant mot betaling). Vi anbefaler at man bruker Airshells eller lignende produkter da det reduserer risikoen for skade under reisen. Vær oppmerksom på at noen flyselskaper krever Airshells eller lignende produkter for at en skadet barnevogn skal erstattes.

Ta av ømtålige deler som lett tar skade, som hjul og kalesje. Husk at vognen transporteres i flyets lasterom med annen bagasje.
Vi anbefaler at du alltid tegner en reiseforsikring om du reiser med barnevogn da flyselskapets erstatninger til gjester for bortkommet eller skadet bagasje er begrensede.  

Skarpe gjenstander, som eksempelvis saks, kniv og neglefil, kan ikke tas med i håndbagasjen. Du får ta med deg en begrenset mengde væske gjennom sikkerhetskontrollen.  

*Reiser du på en pakkereise med rutefly – se mer lengst ned i dette avsnittet.


Aegean Airlines

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 23 cm (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 8 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 23 kilo per person
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad
Spedbarn: Barn under 2 år har lov til å ha med håndbagasje som veier inntil 6 kilo
Ekstra bagasje og spesialbagasje: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre.


Freebird Airlines

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 20 (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 8 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad
Spedbarn: Barn under 2 år kan sjekke inn 10 kilo per person (ikke håndbagasje)
Ekstra bagasje og spesialbagasje:Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre. Her finnes en guide med bra informasjon som vi anbefaler at du leser.


Jettime

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 20 (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 5 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person (inkludert håndbagasje)
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad. Les mer her om hvordan vognen skal pakkes.
Spedbarn: Barn under 2 år kan sjekke inn 10 kilo per person samt håndbagasje som veier maks. 5 kilo.
Ekstra bagasje og spesialbagasje: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre.

Norwegian

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 23 (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 10 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 23 kilo per person. Merk at selv om to reisende velger å pakke i én og samme koffert, får denne fortsatt kun veie maks 23 kilo.
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad. Les mer her.
Spedbarn: Barn under 2 år kan sjekke inn 5 kilo per person (ikke håndbagasje)
Ekstra bagasje og spesialbagasje: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre.


SunExpress

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 20 cm (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 8 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad for barn 0-23 måneder
Spedbarn: Barn under 2 år kan sjekke inn 20 kilo per person (ikke håndbagasje)
Ekstra bagasje og spesialbagasje: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre.


TUIfly Nordic

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 23 cm (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 5 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 25 kilo per person (inkludert håndbagasje). Merk at selv om to eller flere reisende velger å pakke i én og samme reiseveske, får vesken veie maks 25 kg.
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad
Barn under 2 år: Kan sjekke inn 10 kilo per person (ikke håndbagasje)
Ekstra bagasje og spesialbagasje: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre. 


Pakkereiser med rutefly

Her er flyselskapenes regler forskjellige og vektgrensene kan være ulike. Iblant er innsjekket bagasje et frivillig tilvalg, iblant er det inkludert i reisens pris. For mer informasjon om hva som gjelder, vennligst sjekk flyselskapets hjemmeside.

Bagasje

Pakkereise med charterfly

På alle charterreiser med Nazar, uansett flyselskap, gjelder at håndbagasje ifølge respektive flyselskaps vekt- og størrelsegrense er inkludert, mens innsjekket bagasje (også her gjelder respektive flyselskaps vekt- og størrelseregler) er et tilvalg mot en kostnad. På den måten kan du som reisende selv velge hva som passer deg best og hvor mye du vil betale.

Pakkereiser Holiday Collection, Nazar Collection, Premium Collection, Value Collection: 250 kr. per bagasje. 
Uspesifiserte reiser og Lucky 3/4/5/Pegasos: 300 kr. per bagasje. 
Kjøp på flyplassene i Norden: 400 kr per bagasje. 
Kjøp på reisemålet: flyselskapenes regler gjelder

Tenk på at om to reisende, som begge har valgt å kjøpe til bagasje, ønsker å pakke i samme koffert får denne veie maks. 32 kg. (unntak for Norwegian og TUIfly Nordic – se nedenfor). Eventuell bagasjeovervekt betales direkte til flyselskapet.

Barnevogner skal legges sammen og pakkes i spesielle beskyttelsesposer som for det meste finnes på flyplassen (iblant mot betaling). Vi anbefaler at man bruker Airshells eller lignende produkter da det reduserer risikoen for skade under reisen. Vær oppmerksom på at noen flyselskaper krever Airshells eller lignende produkter for at en skadet barnevogn skal erstattes.

Ta av ømtålige deler som lett tar skade, som hjul og kalesje. Husk at vognen transporteres i flyets lasterom med annen bagasje.
Vi anbefaler at du alltid tegner en reiseforsikring om du reiser med barnevogn da flyselskapets erstatninger til gjester for bortkommet eller skadet bagasje er begrensede.  

Skarpe gjenstander, som eksempelvis saks, kniv og neglefil, kan ikke tas med i håndbagasjen. Du får ta med deg en begrenset mengde væske gjennom sikkerhetskontrollen.  

*Reiser du på en pakkereise med rutefly – se mer lengst ned i dette avsnittet.


Aegean Airlines

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 23 cm (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 8 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 23 kilo per person
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad
Spedbarn: Barn under 2 år har lov til å ha med håndbagasje som veier inntil 6 kilo
Ekstra bagasje og spesialbagasje: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre.


Freebird Airlines

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 20 (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 8 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad
Spedbarn: Barn under 2 år kan sjekke inn 10 kilo per person (ikke håndbagasje)
Ekstra bagasje og spesialbagasje:Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre. Her finnes en guide med bra informasjon som vi anbefaler at du leser.


Jettime

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 20 (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 5 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person (inkludert håndbagasje)
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad. Les mer her om hvordan vognen skal pakkes.
Spedbarn: Barn under 2 år kan sjekke inn 10 kilo per person samt håndbagasje som veier maks. 5 kilo.
Ekstra bagasje og spesialbagasje: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre.

Norwegian

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 23 (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 10 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 23 kilo per person. Merk at selv om to reisende velger å pakke i én og samme koffert, får denne fortsatt kun veie maks 23 kilo.
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad. Les mer her.
Spedbarn: Barn under 2 år kan sjekke inn 5 kilo per person (ikke håndbagasje)
Ekstra bagasje og spesialbagasje: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre.


SunExpress

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 20 cm (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 8 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad for barn 0-23 måneder
Spedbarn: Barn under 2 år kan sjekke inn 20 kilo per person (ikke håndbagasje)
Ekstra bagasje og spesialbagasje: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre.


TUIfly Nordic

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 23 cm (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 5 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 25 kilo per person (inkludert håndbagasje). Merk at selv om to eller flere reisende velger å pakke i én og samme reiseveske, får vesken veie maks 25 kg.
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad
Barn under 2 år: Kan sjekke inn 10 kilo per person (ikke håndbagasje)
Ekstra bagasje og spesialbagasje: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre. 


Pakkereiser med rutefly

Her er flyselskapenes regler forskjellige og vektgrensene kan være ulike. Iblant er innsjekket bagasje et frivillig tilvalg, iblant er det inkludert i reisens pris. For mer informasjon om hva som gjelder, vennligst sjekk flyselskapets hjemmeside.

Bagasje

Pakkereise med charterfly

På alle charterreiser med Nazar, uansett flyselskap, gjelder at håndbagasje ifølge respektive flyselskaps vekt- og størrelsegrense er inkludert, mens innsjekket bagasje (også her gjelder respektive flyselskaps vekt- og størrelseregler) er et tilvalg mot en kostnad. På den måten kan du som reisende selv velge hva som passer deg best og hvor mye du vil betale.

Pakkereiser Holiday Collection, Nazar Collection, Premium Collection, Value Collection: 250 kr. per bagasje. 
Uspesifiserte reiser og Lucky 3/4/5/Pegasos: 300 kr. per bagasje. 
Kjøp på flyplassene i Norden: 400 kr per bagasje. 
Kjøp på reisemålet: flyselskapenes regler gjelder

Tenk på at om to reisende, som begge har valgt å kjøpe til bagasje, ønsker å pakke i samme koffert får denne veie maks. 32 kg. (unntak for Norwegian og TUIfly Nordic – se nedenfor). Eventuell bagasjeovervekt betales direkte til flyselskapet.

Barnevogner skal legges sammen og pakkes i spesielle beskyttelsesposer som for det meste finnes på flyplassen (iblant mot betaling). Vi anbefaler at man bruker Airshells eller lignende produkter da det reduserer risikoen for skade under reisen. Vær oppmerksom på at noen flyselskaper krever Airshells eller lignende produkter for at en skadet barnevogn skal erstattes.

Ta av ømtålige deler som lett tar skade, som hjul og kalesje. Husk at vognen transporteres i flyets lasterom med annen bagasje.
Vi anbefaler at du alltid tegner en reiseforsikring om du reiser med barnevogn da flyselskapets erstatninger til gjester for bortkommet eller skadet bagasje er begrensede.  

Skarpe gjenstander, som eksempelvis saks, kniv og neglefil, kan ikke tas med i håndbagasjen. Du får ta med deg en begrenset mengde væske gjennom sikkerhetskontrollen.  

*Reiser du på en pakkereise med rutefly – se mer lengst ned i dette avsnittet.


Aegean Airlines

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 23 cm (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 8 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 23 kilo per person
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad
Spedbarn: Barn under 2 år har lov til å ha med håndbagasje som veier inntil 6 kilo
Ekstra bagasje og spesialbagasje: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre.


Freebird Airlines

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 20 (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 8 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad
Spedbarn: Barn under 2 år kan sjekke inn 10 kilo per person (ikke håndbagasje)
Ekstra bagasje og spesialbagasje:Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre. Her finnes en guide med bra informasjon som vi anbefaler at du leser.


Jettime

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 20 (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 5 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person (inkludert håndbagasje)
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad. Les mer her om hvordan vognen skal pakkes.
Spedbarn: Barn under 2 år kan sjekke inn 10 kilo per person samt håndbagasje som veier maks. 5 kilo.
Ekstra bagasje og spesialbagasje: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre.

Norwegian

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 23 (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 10 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 23 kilo per person. Merk at selv om to reisende velger å pakke i én og samme koffert, får denne fortsatt kun veie maks 23 kilo.
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad. Les mer her.
Spedbarn: Barn under 2 år kan sjekke inn 5 kilo per person (ikke håndbagasje)
Ekstra bagasje og spesialbagasje: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre.


SunExpress

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 20 cm (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 8 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 20 kilo per person
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad for barn 0-23 måneder
Spedbarn: Barn under 2 år kan sjekke inn 20 kilo per person (ikke håndbagasje)
Ekstra bagasje og spesialbagasje: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre.


TUIfly Nordic

Maks mål på håndbagasje: 55 x 40 x 23 cm (1 håndbagasje per person)
Maks antall kilo for håndbagasje: 5 kilo per person
Innsjekket bagasje: Maks 25 kilo per person (inkludert håndbagasje). Merk at selv om to eller flere reisende velger å pakke i én og samme reiseveske, får vesken veie maks 25 kg.
Barnevogn: Medbringes uten ekstra kostnad
Barn under 2 år: Kan sjekke inn 10 kilo per person (ikke håndbagasje)
Ekstra bagasje og spesialbagasje: Bestilles og betales før avreise direkte hos flyselskapet. Klikk her for å komme videre. 


Pakkereiser med rutefly

Her er flyselskapenes regler forskjellige og vektgrensene kan være ulike. Iblant er innsjekket bagasje et frivillig tilvalg, iblant er det inkludert i reisens pris. For mer informasjon om hva som gjelder, vennligst sjekk flyselskapets hjemmeside.

Mat og drikke på flyet (pakkereise med charterfly)

Flymat er ikke inkludert i reisens pris, men må bestilles senest tre dager innen avreise. Dersom du har spesielle matbehov (vegetarisk, gluten- eller laktosefri etc.), må dette også bestilles senest tre dager før avreise. Observer at drikke koster ekstra og betales på flyet ved bestilling.

Mat på flyet serveres i form av ett lettere måltid som av og til kan være kald. Dette koster 229 kr per voksne og 119 kr for barn fra 2 til og med 11 år. Barn under 2 år blir ikke servert mat ombord.

Skal du fly med SunExpress skal mat forhåndsbestilles via deres hjemmeside, senest 36 timer før avreise.

Det er ikke tillatt å ta med egen mat om bord på flyet. Grunnen til dette er blant annet for å minimere rengjøring, kunne kontrollere avfallet av miljøhensyn samt kunne minimere risiko og besvær for personer med allergiske plager. Vi kan ikke garantere at våre flygninger er nøttefrie. Nøtter kan forekomme i maten eller tas om bord av andre passasjerer.

For bestillinger som gjøres senere enn tre dager før avreise, kan vi ikke garantere matservering om bord, men vi gjør vårt beste for å kunne arrangere dette.

Har du bestilt en pakkereise med rutefly kan du på de fleste reiser innen Europa kjøpe snacks eller mindre måltider ombord på flyet uten å forhåndsbestille.

Ønsker du å legge til mat på flyet i din eksisterende booking? Gå til Min reise eller kontakt vårt Holiday Center.

Mat og drikke på flyet (pakkereise med charterfly)

Flymat er ikke inkludert i reisens pris, men må bestilles senest tre dager innen avreise. Dersom du har spesielle matbehov (vegetarisk, gluten- eller laktosefri etc.), må dette også bestilles senest tre dager før avreise. Observer at drikke koster ekstra og betales på flyet ved bestilling.

Mat på flyet serveres i form av ett lettere måltid som av og til kan være kald. Dette koster 229 kr per voksne og 119 kr for barn fra 2 til og med 11 år. Barn under 2 år blir ikke servert mat ombord.

Skal du fly med SunExpress skal mat forhåndsbestilles via deres hjemmeside, senest 36 timer før avreise.

Det er ikke tillatt å ta med egen mat om bord på flyet. Grunnen til dette er blant annet for å minimere rengjøring, kunne kontrollere avfallet av miljøhensyn samt kunne minimere risiko og besvær for personer med allergiske plager. Vi kan ikke garantere at våre flygninger er nøttefrie. Nøtter kan forekomme i maten eller tas om bord av andre passasjerer.

For bestillinger som gjøres senere enn tre dager før avreise, kan vi ikke garantere matservering om bord, men vi gjør vårt beste for å kunne arrangere dette.

Har du bestilt en pakkereise med rutefly kan du på de fleste reiser innen Europa kjøpe snacks eller mindre måltider ombord på flyet uten å forhåndsbestille.

Ønsker du å legge til mat på flyet i din eksisterende booking? Gå til Min reise eller kontakt vårt Holiday Center.

Sitteplasser og tilvalg på flyet

Når du flyr med Nazars charterfly kan du, på de fleste av våre flyvninger, forhåndsbestille sitteplasser på flyet. På enkelte flyvninger er det også mulighet for å forhåndsbestille ekstratjenester.
For informasjon om hva som gjelder for akkurat din reise - les mer her.

Har du bestilt en pakkereise med rutefly har du på en del flyvninger mulighet å forhåndsbestille plasser ombord mot en avgift. Oftest kan du også velge sitteplass gratis når du sjekker inn. Du kan logge inn på din reise på flyselskapets egen hjemmeside for å se hva som gjelder for din reise. Ditt referansnummer finner du ved flytidsinformasjonen på ditt reisebevis.

Taxfree

Charterreise og taxfree hører sammen!

De fleste av oss elsker å handle taxfree når vi skal på ferie. Nedenfor kan du lese mer om hvordan du kan bestille taxfree-varer; det varierer nemlig mellom de ulike flyselskapene. 

Har du bestilt en pakkereise med rutefly finnes taxfree noen ganger å handle ombord, men ikke til forsalg. Tilvalgene kan skille mellom flyselskapene og du kan se hva som tilbys på din flyreise ved å logge inn på din reise på flyselskapets egen hjemmeside. 

Aegean Airines

Det går ikke å bestille taxfree-varer når du flyr med Aegean Airlines. 

Freebird Airlines

Det går ikke å bestille taxfree-varer når du flyr med Freebird Airlines. 

Jettime

Når du flyr med Jettime kan du forhåndsbestille taxfree-varer både til ut- og hjemreise. Bestillingen kan gjøres 30-5 dager innen avreise for både ut- og hjemreise. For eksakt informasjon og for bestilling av taxfree-varer, logg inn i shoppen ved å klikke her. Ombord på flyet finnes et begrenset utvalg av taxfree-varer. 

Norwegian

Når du flyr med Norwegian kan du ikke forhåndsbestille taxfree-varer når du flyr innen EU, og kun utvalgte strekninger utenfor EU. Finnes taxfree tilgjengelig for din reise sendes en taxfree-katalog til den adressen som ble gitt ved bestillingen ca. 3 uker før avreise. Bestillingen kan gjøres 30-5 dager før avreise til både ut- og hjemreisen. For nøyaktig informasjon, og for bestilling av taxfree-varer, logg inn i shopen ved å klikke her. Ombord på flyet finnes et begrenset utvalg av taxfree-varer. 

SunExpress
 

Det går ikke å bestille taxfree-varer når du flyr med SunExpress.

TUIfly Nordic

Når du flyr med TUIfly Nordic kan du forhåndsbestille taxfree-varer både til ut- og hjemreise. Bestillingen kan gjøres 30-5 dager før avreise for både ut- og hjemreisen. For nøyaktig informasjon, og for bestilling av taxfree-varer, logg inn i shopen ved å klikke her. Ombord på flyet finnes et begrenset utvalg av taxfree-varer. 

Vær oppmerksom på at når du forhåndsbestiller taxfree-varer eller køper produkter direkte ombord på flyet er dette en avtale som er mellom deg og flyselskapet. Nazar tar ikke på seg ansvaret for forhåndsbestilling eller salg av taxfree-varer. Skulle noe være feil i forbindelse med kjøp av taxfree-varer ber vi deg vennligst kontakte flyselskapet direkte. 

Spørsmål om toll

For å vite hvor mye du kan handle tollfritt, når du har vært ute og reist, anbefaler vi det at du tar en titt på Tolletatens hjemmeside.

Pass og visum

Pass og visum

Generell informasjon

Pass er nordmenns eneste gyldige form for legitimasjon i utlandet.

Alle reisende må ha med seg gyldig pass med foto på reisen, også barn og spedbarn. Visse land aksepterer ikke nødpass.

Passet kan ikke ha skader eller se fikset ut.

Vi reserverer oss for at eventuelle endringer i passreglene kan ha blitt gjort etter denne oppdateringen. 

I visse land har man som norsk statsborger, norsk statsborger med utenlandsk bakgrunn eller som utenlandsk statsborger bosatt i Norge ikke automatisk innreiserett. For fullstendig informasjon om pass og visum henviser vi til landets ambassade/konsulat eller til pass-/politimyndigheten. 

Merk at nedenstående visumopplysninger for Nazars pakkereiser, omfattende 1 eller 2 ukers reiser, kan komme til å endres.

Nazar har ikke ansvar for følgene av at en reisende mangler gyldig pass eller visum.
 

For deg som reiser med rutefly

Observer at om du reiser med rutefly med en mellomlanding i f. eks. London, så kan flyselskapene kreve kompletterende informasjon. Om dette gjelder din reise, så ser du hvilken informasjon som behøves når du logger inn med flyselskapets referansenummer på deres egen hjemmeside. 
 

Spesielt for Tyrkia

Pass
Passet skal være gyldig minst 6 måneder etter hjemkomst

Nazar kan ikke være ansvarlig for konsekvensene om en reisende ikke har gyldig pass.

Alle som reiser inn i landet må ha minst én tom side i passet (med hensyn til de tyrkiske myndighetenes inn- og utreisestempler). Om passet ikke har minst en hel tom side, har myndighetene rett til å nekte innreise til landet.

Som norsk statsborger skal du ha et ordinært norsk pass (rødt) eller et norsk nødpass (oransje) som er gyldig i minimum 6 måneder fra innreisedato til Tyrkia.

For informasjon om hva som gjelder nødpass, henviser vi til landets ambassade/konsulat og til pass/politimyndigheten.

Visum
Nordiske statsborgere behøver ikke visum.

Nazar kan ikke påvirke eventuelle endringer/oppdateringer av visumregler som kan bli gjort av tyrkiske myndigheter. (Vi oppdaterer informasjonen løpende her så snart vi mottar dette). Vennligst legg merke til at det kan finnes andre private aktører som selger visum på internett. Disse kan ta mye høyere avgifter og verken Nazar eller tyrkiske myndigheter kan ta ansvar for disse. 

Nazar har ikke ansvar for visumsøknader eller at en reisende mangler visum. Det er den reisendes eget ansvar å sette seg inn i den informasjonen og de regler som finnes. I henhold til de alminnelige vilkårene kan endringer på reisen gjøres opptil 30 dager før avreise.

For fullstendig informasjon om visum henviser vi til landets ambassade eller konsulat. Ambassadens hjemmeside finner du her: http://oslo.emb.mfa.gov.tr/Mission/Contact

Nazar tilbakebetaler ikke ubenyttet visum. Ved en eventuell ombooking av reisen er det gjestens ansvar å se til at gyldig visum finnes.

Har du annet enn nordisk pass er du selv ansvarlig for å holde deg oppdatert på gjeldende regler for innreise til Tyrkia. Legg merke til at det kan finnes spesielle regler for hvilke ankomstflyplasser som må brukes i Tyrkia. 
 

Spesielt for Hellas og Kypros

Pass / ID-kort
Pass eller nasjonalt ID-kort med reiserettet som er gyldig under hele oppholdet.

For informasjon om hva som gjelder ved nødpass, henviser vi til landets ambassade/konsulat og til pass-/politimyndighetene. Nazar kan ikke ta ansvar for konsekvensene dersom en reisende mangler gyldig pass.
 

Visum
Nordiske statsborgere behøver ikke visum.

Har du annet enn nordisk pass er du selv ansvarlig for å holde deg oppdatert på gjeldende regler for innreise til Hellas og Kypros. 

Pass og visum

Generell informasjon

Pass er nordmenns eneste gyldige form for legitimasjon i utlandet.

Alle reisende må ha med seg gyldig pass med foto på reisen, også barn og spedbarn. Visse land aksepterer ikke nødpass.

Passet kan ikke ha skader eller se fikset ut.

Vi reserverer oss for at eventuelle endringer i passreglene kan ha blitt gjort etter denne oppdateringen. 

I visse land har man som norsk statsborger, norsk statsborger med utenlandsk bakgrunn eller som utenlandsk statsborger bosatt i Norge ikke automatisk innreiserett. For fullstendig informasjon om pass og visum henviser vi til landets ambassade/konsulat eller til pass-/politimyndigheten. 

Merk at nedenstående visumopplysninger for Nazars pakkereiser, omfattende 1 eller 2 ukers reiser, kan komme til å endres.

Nazar har ikke ansvar for følgene av at en reisende mangler gyldig pass eller visum.
 

For deg som reiser med rutefly

Observer at om du reiser med rutefly med en mellomlanding i f. eks. London, så kan flyselskapene kreve kompletterende informasjon. Om dette gjelder din reise, så ser du hvilken informasjon som behøves når du logger inn med flyselskapets referansenummer på deres egen hjemmeside. 
 

Spesielt for Tyrkia

Pass
Passet skal være gyldig minst 6 måneder etter hjemkomst

Nazar kan ikke være ansvarlig for konsekvensene om en reisende ikke har gyldig pass.

Alle som reiser inn i landet må ha minst én tom side i passet (med hensyn til de tyrkiske myndighetenes inn- og utreisestempler). Om passet ikke har minst en hel tom side, har myndighetene rett til å nekte innreise til landet.

Som norsk statsborger skal du ha et ordinært norsk pass (rødt) eller et norsk nødpass (oransje) som er gyldig i minimum 6 måneder fra innreisedato til Tyrkia.

For informasjon om hva som gjelder nødpass, henviser vi til landets ambassade/konsulat og til pass/politimyndigheten.

Visum
Nordiske statsborgere behøver ikke visum.

Nazar kan ikke påvirke eventuelle endringer/oppdateringer av visumregler som kan bli gjort av tyrkiske myndigheter. (Vi oppdaterer informasjonen løpende her så snart vi mottar dette). Vennligst legg merke til at det kan finnes andre private aktører som selger visum på internett. Disse kan ta mye høyere avgifter og verken Nazar eller tyrkiske myndigheter kan ta ansvar for disse. 

Nazar har ikke ansvar for visumsøknader eller at en reisende mangler visum. Det er den reisendes eget ansvar å sette seg inn i den informasjonen og de regler som finnes. I henhold til de alminnelige vilkårene kan endringer på reisen gjøres opptil 30 dager før avreise.

For fullstendig informasjon om visum henviser vi til landets ambassade eller konsulat. Ambassadens hjemmeside finner du her: http://oslo.emb.mfa.gov.tr/Mission/Contact

Nazar tilbakebetaler ikke ubenyttet visum. Ved en eventuell ombooking av reisen er det gjestens ansvar å se til at gyldig visum finnes.

Har du annet enn nordisk pass er du selv ansvarlig for å holde deg oppdatert på gjeldende regler for innreise til Tyrkia. Legg merke til at det kan finnes spesielle regler for hvilke ankomstflyplasser som må brukes i Tyrkia. 
 

Spesielt for Hellas og Kypros

Pass / ID-kort
Pass eller nasjonalt ID-kort med reiserettet som er gyldig under hele oppholdet.

For informasjon om hva som gjelder ved nødpass, henviser vi til landets ambassade/konsulat og til pass-/politimyndighetene. Nazar kan ikke ta ansvar for konsekvensene dersom en reisende mangler gyldig pass.
 

Visum
Nordiske statsborgere behøver ikke visum.

Har du annet enn nordisk pass er du selv ansvarlig for å holde deg oppdatert på gjeldende regler for innreise til Hellas og Kypros. 

Transfer og utflukter

Transfer

Transfer er ikke inkludert i reisens pris. I de alle fleste tilfeller kan du kjøpe til busstransfer eller privat transfer.

Når du har hentet bagasjen din møter i de fleste tilfeller, våre guider deg på flyplassen etter pass- og tollkontroll. Til noen reisemål arrangeres felles busstransfer for flere fly og du kan derfor måtte vente en stund på flyplassen før avreise. Guiden følger normalt ikke med transferbussen. I visse tilfeller kan transfer skje med minibuss eller taxi.

Har du bestilt en pakkereise med rutefly kan det skille seg fra reise til reise med transfer og ved ankomst på flyplassen blir du ikke møtt av Nazars personale.

Ønsker du bestille transfer til din eksisterende booking? Gå til Min reise eller kontakt vårt Holiday Center.

 

Busstransfer

Vi ordner busstransfer tur/retur mellom flyplass og hotell, pris gjelder tur/retur.

Tyrkia: fra 300 kr.
Rhodos: fra 260 kr.
Kypros: fra 260 kr.

 

Privat transfer

Ønsker du å komme raskt fra flyplassen til ditt hotell, og tilbake til flyplassen igjen, og slippe vente på at alle skal komme ombord på bussen? Da skal du bestille privat transfer.

I Tyrkia kan privat transfer skje både med bil, taxi og minibuss.
På Rhodos og Kypros skjer privat transfer med bil/taxi. Obs! Maks. 2 voksne og 1 barn per bil. Er dere flere i selskapet, kommer flere biler. 

 

Familietransfer (kun Tyrkia)

Om dere er fire personer eller flere i reiseselskapet kan dere bestille privat familietransfer til en mer overkommelig pris. Dere får da privat transfer i en minibuss til og fra hotellet. Jo kortere transfertid, desto fortere kan din ferie starte!

Privat transfer og familietransfer skal bookes senest en uke innen avreise og må kjøpes av alle personer på samme booking. Les mer her.

Planlegger du å bestille en pakkereise med rutefly, ser du dine transfermuligheter og priser ved bestilling.

 

Tenk på at:

  • Ømtålig eller verdifullt gods skal forvares i håndbagasjen under transferen til og fra flyplassen
  • Nazar har ikke ansvar for verdisaker i bagasjerommet under transferen
  • På grunn av begrenser bagasjerom kan vi heller ikke garantere at omfangsrik bagasje, som golfbager, sykler, surfebrett og lignende, får plass i våre transferbusser
  • Det er ditt eget ansvar å se til at bagasjen din kommer med transferbussen til og fra hotellet samt å få bagasjen sjekket inn på flyplassen. Dette gjelder både ved ankomst og ved avreise
  • Transfer kan bestilles fram til innsjekking er påbegynt ved avreiseflyplassen
  • Vi anbefaler sterkt at du ved bestilling av uspesifisert reise også kjøper transfer på reisemålet: Først og fremst fordi antall taxibiler på flyplassene er begrenset, men også fordi prisen for turen ofte blir dyrere enn busstransfer
  • Transfer kun kan bestilles før avreise
  • Ved bestilling av kun fly må transfer bestilles senest tre dager før avreise
  • I høysesongen kan transfertidene være lengre på grunn av stor trafikk

Transfer

Transfer er ikke inkludert i reisens pris. I de alle fleste tilfeller kan du kjøpe til busstransfer eller privat transfer.

Når du har hentet bagasjen din møter i de fleste tilfeller, våre guider deg på flyplassen etter pass- og tollkontroll. Til noen reisemål arrangeres felles busstransfer for flere fly og du kan derfor måtte vente en stund på flyplassen før avreise. Guiden følger normalt ikke med transferbussen. I visse tilfeller kan transfer skje med minibuss eller taxi.

Har du bestilt en pakkereise med rutefly kan det skille seg fra reise til reise med transfer og ved ankomst på flyplassen blir du ikke møtt av Nazars personale.

Ønsker du bestille transfer til din eksisterende booking? Gå til Min reise eller kontakt vårt Holiday Center.

 

Busstransfer

Vi ordner busstransfer tur/retur mellom flyplass og hotell, pris gjelder tur/retur.

Tyrkia: fra 300 kr.
Rhodos: fra 260 kr.
Kypros: fra 260 kr.

 

Privat transfer

Ønsker du å komme raskt fra flyplassen til ditt hotell, og tilbake til flyplassen igjen, og slippe vente på at alle skal komme ombord på bussen? Da skal du bestille privat transfer.

I Tyrkia kan privat transfer skje både med bil, taxi og minibuss.
På Rhodos og Kypros skjer privat transfer med bil/taxi. Obs! Maks. 2 voksne og 1 barn per bil. Er dere flere i selskapet, kommer flere biler. 

 

Familietransfer (kun Tyrkia)

Om dere er fire personer eller flere i reiseselskapet kan dere bestille privat familietransfer til en mer overkommelig pris. Dere får da privat transfer i en minibuss til og fra hotellet. Jo kortere transfertid, desto fortere kan din ferie starte!

Privat transfer og familietransfer skal bookes senest en uke innen avreise og må kjøpes av alle personer på samme booking. Les mer her.

Planlegger du å bestille en pakkereise med rutefly, ser du dine transfermuligheter og priser ved bestilling.

 

Tenk på at:

  • Ømtålig eller verdifullt gods skal forvares i håndbagasjen under transferen til og fra flyplassen
  • Nazar har ikke ansvar for verdisaker i bagasjerommet under transferen
  • På grunn av begrenser bagasjerom kan vi heller ikke garantere at omfangsrik bagasje, som golfbager, sykler, surfebrett og lignende, får plass i våre transferbusser
  • Det er ditt eget ansvar å se til at bagasjen din kommer med transferbussen til og fra hotellet samt å få bagasjen sjekket inn på flyplassen. Dette gjelder både ved ankomst og ved avreise
  • Transfer kan bestilles fram til innsjekking er påbegynt ved avreiseflyplassen
  • Vi anbefaler sterkt at du ved bestilling av uspesifisert reise også kjøper transfer på reisemålet: Først og fremst fordi antall taxibiler på flyplassene er begrenset, men også fordi prisen for turen ofte blir dyrere enn busstransfer
  • Transfer kun kan bestilles før avreise
  • Ved bestilling av kun fly må transfer bestilles senest tre dager før avreise
  • I høysesongen kan transfertidene være lengre på grunn av stor trafikk

Avbestillingsbeskyttelse og avbestillingsforsikring

Reiseforsikring

Glem ikke sikkerheten

Nazar samarbeider med Allianz for å gi deg markedets mest omfattende reiseforsikring.
Du har muligheten til å tegne våre reiseforsikringer som gir deg den beste beskyttelsen på reisen din. 

Forsikring total:

  • Ny reise – dersom du blir syk og foreskrevet sengeleie av lege mer enn halve reisen, inkludert å bli diagnostisert med en epidemi eller pandemisykdom som covid-19
  • Ingen egenandel – du betaler aldri noen egenandel
  • Flyforsinkelse – kompensasjon allerede etter de første 6 timene
  • Medisinske utgifter – samt erstatning per dag ved ødelagte feriedager
  • Bagasje – forsinket bagasje
  • Akutt hendelse hjemme – i tilfelle du må reise hjem tidligere 


                                               Pris 2–15 år    Pris 16–99 år

Allianz - Forsikring Total 1 uke        234,-               684,-
Allianz - Forsikring Total 2 uker       268,-               804,-

Har du en annen reiselengde og vil kjøpe reiseforsikring, kontakt gjerne oss på kundeservice

Barneforsikring går bare å kjøpe når barna reiser med foreldrene.
 

Forsikring Ekstra:

Kompletterer din innboforsikring eller kredittkortforsikring.

  • Ny reise – dersom du blir syk og foreskrevet sengeleie av lege mer enn halve reisen, inkludert å bli diagnostisert med en epidemi eller pandemisykdom som covid-19
  • Ingen egenandel – du betaler aldri noen egenandel
  • Flyforsinkelse – kompensasjon allerede etter de første 6 timene
  • Bagasje – dersom bagasjen er forsinket 
  • Akutt hendelse hjemme – i tilfelle du må reise hjem tidligere 
     

                                                 Pris 2–15 år    Pris 16–99 år

Allianz - Forsikring Ekstra 1 uke         154,-               517,-
Allianz - Forsikring Ekstra 2 uker        171,-               593,-
 

DET ER VIKTIG AT DU SETTER DEG INN I VILKÅRENE

Du må være medlem av norsk folketrygd med fast bostedsadresse i Norge og returnere til Norge etter reisen.

For deg som har kjøpt Allianz reiseforsikring, se vilkårene her:

Vilkår gyldige fra 13/4-2021:
Produktinformasjon for Forsikring Ekstra
Forsikringsvilkår for Forsikring Ekstra
Produktinformasjon for Forsikring Total
Forsikringsvilkår for Forsikring Total

Covid-19 - se informasjon om hva som gjelder for din reiseforsikring her.

Pakkereise med charterfly

Vi har to ulike typer avbestillingsbeskyttelse, med forskjellig dekning: enten med eller uten Trygghetspakke. 

Avbestillingsbeskyttelse uten Trygghetspakke: 

Fri avbestilling ved akutt sykdom

Pris: 150,- per person

Avbestillingsbeskyttelse med Trygghetspakke: 

  • Åpent kjøp: Avbook din reise frem til og med 90 dager innen avreise
  • Fri avbooking:
    - Ved akutt sykdom innen avreise helt frem til innsjekk
    - For den som berørs av oppsigelse
    - Ved skilsmisse
  • Frie ombookinger
  • Bytt hotell, avgang eller dato så mange ganger du vil senest 35 dager innen avreise
  • Fri navneendring: Endre navn på reisedeltakere inntil 48 t. innen avreise
  • Behold rommet-garanti: Behold samme rom til og med om noen må avbooke p.g.a. sykdom
  • Prisgaranti: Om prisen på reisen din går ned før 60 dager innen avreise får du prisdifferensen tilbake

 

Hotell

Å reise med allergi eller matintoleranse

Spesialmat, som for eksempel glutenfritt eller laktosefri mat, kan være vanskelig å finne i andre land, da det ikke er like vanlig med allergier i utlandet som hjemme i Norden. Du kan altså ikke regne med at det finnes på det reisemålet du har valgt. På de hotellene vi samarbeider med og på de restauranter og butikker som finnes på reisemålet kan det være vanskelig for personalet å forstå hvor viktig det er at en person som er allergisk ikke får i seg den maten som han/hun er allergisk mot. Vi som reisearrangør har veldig liten innflytelse på tilberedningsmetoder og utvalg av spesialmat på de hotellene vi samarbeider med på våre destinasjoner. Hotellene har gjester fra hele verden og derfor kan det være vanskelig eller umulig for hotellet å imøtekomme alles ønsker. Du kan alltid kontakte vår kundetjeneste om du har spørsmål.

 

På våre Pegasos-hoteller Pegasos Royal, Pegasos Resort og Pegasos World, hvor de fleste av våre gjester velger å bo, kan de servere spesialmat til en viss grad. Det gjelder først og fremst spesialmat for gjester med glutenallergi, nøtteallergi og laktoseintoleranse. I is-kiosken fins dessuten laktosefri softis.

 

Vi har sammen med disse hotellene et kontinuerlig utviklet arbeid for å tilby spesialmat, men vi vil samtidig påpeke at All Inclusive-utvalget ikke er like omfattende som for ikke-allergiske mennesker.

 

Hvis du reiser til et av de overnevnte hotellene har du muligheten til å informere hotellet direkte om dine allergier eller matintoleranse med et enkelt web-skjema som vi har utviklet sammen med hotellene. Dette kan du lett fylle i før din reise og sende direkte til hotellet. Om du har spesifikke spørsmål om din matallergi før du bestiller din reise er du også velkommen til å fylle i skjemaet og sende til hotellet, før du binder deg til en booking. Informer også hotellet eller Nazar-guidene på hotellet ved ankomst om allergien, så kan de ordne et møte med restaurantpersonalet som i sin tur kan gå gjennom mattilbudet sammen med deg.

 

Her kan du fylle i allergiskjemaet og kontakte Pegasos World, Pegasos Resort eller Pegasos Royal med spørsmål rundt allergier eller matintoleranse.

Høy- og lavsesong

Når du reiser i lavsesong, de vil si før eller etter høysesongen, kan det forekomme at restauranter, barer og enkelte butikker på reisemålet stenger tidligere enn normalt eller er helt stengte. Da mange hoteller varmes opp av solenergi kan varme og varmtvann utebli i kortere eller lengre perioder.

Under lavsesong kan det også være at hoteller velger å stenge tidligere enn planlagt. Dette innebærer at vi på kort varsel må informere våre gjester om hotellendring. I lavsesongen kan enkelte aktiviteter og fasiliteter på hotellene være begrensede eller stengte. Dette gjelder for eksempel restauranter, barer og bassenger, men kan også påvirke kveldsunderholdning og barneaktiviteter. Innholdet i All Inclusive, som buffé-tilbudet, tilpasses etter antall gjester på hotellet og minsker derfor noe.

Under høysesongen er det ofte mye liv og røre på hotellene og det kan derfor forekomme trengsel, køer og ventetider, framfor alt i restauranter og barer. Musikk fra barer og restauranter er ikke uvanlig. Merk at det kan forekomme strømbrudd og vannmangel i både høy- og lavsesong.

I høysesongen kan transfertidene være lengre på grunn av stor trafikk.

Badelandene på våra hotell er åpne i høysesongen, som vanligvis strekker seg fra mai til oktober. Noen hotell kan noen ganger ha kortere åpningstider i sine badeland rett i starten eller slutten av høysesongen. Noen badeland åpner senere på sesongen enn hotellene selv. Hotellene bestemmer selv åpningstidene til sine egne badeland og holder dem ofte åpne under på bestemte tider på dagen. Hvert enkelt hotell kan endre åpningstidene til badelandene på kort varsel uten å informere Nazar. Badelandene kan også stenges ved dårlig vær eller ved for få antall gjester. For mer detaljert informasjon om ditt hotells badeland, henviser vi till hotellets egen hjemmeside.

Høysesong i Tyrkia, på Rhodos og på Kypros: 1. juni – 30. september.

Uspesifiserte reiser

Vi legger ikke skjul på det: Når du reiser uspesifisert får du hva du betaler for – ofte svært lav standard og nesten utelukket på hoteller som ikke inngår i Nazars ordinære program. Vi søker opp de billigst mulige hotellene når markedsprisen på reiser ligger på et nivå som ikke engang dekker flykostnaden.

Merk at måltider ombord på flyet samt transfer til hotellet ditt på reisemålet ikke inngår når du kjøper en uspesifisert reise. Måltid ombord kan bestilles senest 3 dager før avreise. Kontakt vår salgsavdeling for å kjøpe transfer. Merk at denne kan bestilles frem til innsjekking er påbegynt på avreiseflyplassen.

Vi anbefaler sterkt at du ved booking av uspesifisert reise også kjøper transfer på reisemålet. Først og fremst fordi antall taxibiler på flyplassen er begrenset, men også fordi prisen for turen ofte blir dyrere enn ved busstransfer. Merk at transfer kun kan bookes før avreise.

Vi anbefaler ikke at du planlegger høytider, familieferie, drømmeferie eller liknende på et uspesifisert hotell. Om du vil vite hva du får for pengene dine bør du alltid velge navngitte hoteller, tross at disse koster litt mer. Vi anbefaler alltid at du kjøper en spesifisert reise, spesielt om du reiser med barn eller har særskilte kvalitetskrav.

Merk at Nazar ikke videreformidler ønsker ved uspesifiserte bookinger. Les mer om våre uspesifiserte reiser nedenfor.

For deg som velger å booke uspesifisert reise/Lucky-reise kommer en ekstra avgift for innsjekket bagasje. Avgiften er 300 kr, tur og retur. Man får da sjekke inn 1 kolli som kan veie maks 20 kilo. Man kan kjøpe maks ett ekstra kolli bagasje per person (ikke for spedbarn/barn under 2 år). 

1. Uspesifisert reise

 

Standarden på hotell/leilighet er stort sett svært lav og man har ikke garanti for å havne på en spesiell destinasjon eller hotelltype. Bytte av hotell under besøket forekommer. Renhold kan ikke garanteres og bytte av laken og håndklær inngår som oftest ikke. Måltider inngår ikke. Sengetype kan variere. Begrenset eller ingen reiselederservice.

2. Uspesifisert Lucky 3, 4 og 5 Star

 

Man har ikke garanti for å havne på en spesiell destinasjon og generelt ender man på et hotell som ikke inngår i vårt program. Nazar har ikke mulighet til å kvalitetssikre disse hotellene, men hotellene klassifiseres offisielt som 3-, 4- eller 5-stjerners etter destinasjonslandets lokale bestemmelser. De hotell du kan havne på tilhører som oftest de billigere alternativene i respektive kategori. Bytte av hotell under besøket forekommer, iblant på kort varsel. Begrenset eller ingen reiselederservice

Ingen ønsker om hotell, romtype eller rommets plassering tas imot. 

3. Lucky Pegasos

Her er du garantert å havne på ett av våre Pegasos-hoteller, Pegasos World, Pegasos Resort, Pegasos Royal eller Pegasos Club. Dette er hoteller i vår Nazar Collection.

Ingen ønsker om hotell, romtype eller rommets plassering tas imot.

Ønsker

På Nazar tar vi imot dine ønsker og gjør vårt beste for å innfri dem. Ved svært spesifikke ønsker, ber vi deg studere hotellbeskrivelsen nøye og bestille den romtype som oppfyller så mange av dine ønsker som mulig.

Nazar har ikke ansvar for ønsker og avtaler som du har inngått direkte med hotellet. Vi kan dessverre ikke ta imot ønsker for uspesifiserte reiser eller pakkereiser med rutefly.

Nazars service på reisemålet

Vår guideservice

 

Hva er inkludert i personlig service fra Nazar?

Hos Nazar gir vi virkelig personlig service til våre gjester!

Det betyr for eksempel at vi ivaretar dine tjenestebehov på den tiden som passer deg best – personlig og uten chatbots. Ved digital kontakt bruker vi morderne plattformer hvor du kan nå oss døgnet rundt. Våre guider er også tilgjengelig daglig på våre Nazar Collection-hotell og besøker regelmessig alle våre destinasjoner.

 

Destinasjonsguiden – digital guide til din destinasjon

Med et klikk har du all informasjon om din destinasjon, våre tjenester, sikkerhet på din ferie, barneklubber og mye mer, online. Du får en lenke og en QR-kode til vår digitale destinasjonsguide ved ankomst til destinasjonen.

 

SMS og telefonservice - nå oss direkte fra solstolen

Den enkleste måten å kontakte våre guider under reisen, er via vår SMS-tjeneste. Du får nummeret av oss ved ankomst og vi svarer deg innen to timer i Holiday Centers åpningstider.

Hvis du foretrekker å ringe, vil du motta et telefonnummer ved ankomst. Tjenestene koster ingenting utover operatørens ordinære takst.

 

Guideservice på flyplassen og din destinasjon

Vi er en nordisk reisearrangør og har skandinaviske, finske og engelsktalende guider på flyplassen og på selve destinasjonen.

Det er guidenes oppgave å sørge for at du har fått det du har bestilt av hotell, transfer og utflukter. Trenger du hjelp med noe i løpet av ditt opphold knyttet til din reise eller bestilling, er det viktig at du kontakter våre guider så snart som mulig. Vi på Nazar har velutviklede prosesser for raskt å hjelpe deg på ditt reisemål. Våre guider finnes tilgjengelige døgnet rundt.

 

Reklamasjoner og gjenglemte gjenstander

Reklamasjon

Om det mot formodning er noe du ikke er fornøyd med på ferien din, er det viktig at du straks gir beskjed om dette til våre reiseledere så vi kan løse problemet så fort som mulig. Klagemål som ikke meddeles reiseledelsen på reisemålet, kan vi i etterkant ikke påta oss ansvaret for. Om det ikke har vært mulig å rette opp feilen på reisemålet, kan du etter hjemkomsten fylle ut et reklamasjonsskjema.

Reklamasjonen skal være oss i hende senest en måned etter reisens slutt.

Klikk her for å komme videre til reklamasjonsskjemaet

Forsinket og skadet bagasje

For å kunne få erstatning for skadet eller forsinket bagasje, barnevogn eller lignende, må du utfylle en såkalt PIR-rapport. Denne utferdiges av personalet på flyplassen før du forlater bagasjeområdet. Vær oppmerksom på at du ikke kan levere en PIR-rapport etter at du har forlatt flyplassen.

Se til at du får PIR-rapporten i original, i tillegg til bagasjekvittering, da dette ifølge flyselskapets regler kreves som grunnlag ved en eventuell erstatning. Merk også at skadet bagasje må reklameres skriftlig innen syv dager; forsinket/bortkommet bagasje innen 21 dager. Ettersom reiseforsikringenes erstatning for forsinket eller skadet bagasje ofte er bedre enn den du får av flyselskapet, anbefaler vi alltid at du har en god reiseforsikring. For informasjon om reiseforsikringer, kontakt vår kundeservice.

Gjenglemte gjenstander

Om du har gjenglemt noe på destinasjonen kan vi hjelpe deg å lete etter dette. Klikk her for å fylle ut skjemaet for gjenglemte gjenstander.