Hotell


À la carte- og temarestauranter og besøk | Bilder av hotellet i katalogen og på hjemmesiden | Miljøskatt HellasHåndkleservice | EkstrasengHotellregler | Inn- og utsjekking  | Internettoppkobling på hotellene | Luftkondisjonering | RenholdUtsikt og balkong | Vannsport | All Inclusive | Hotellklassifisering | Hotellkategorier | Å reise med allergi eller matintoleranse


À la carte- og temarestauranter og besøk

Her gis du muligheten til å komme til dekket bord og bli litt ekstra oppvartet med personlig service og fint danderte matretter. 

De fleste av våre 4–5 No Collection hotell tilbyr mulighet for å besøke en à la carte/tema-restaurant minst en gang under oppholdet. Forhåndsbooking kreves. Ettersom besøk til temarestaurantene alltid beror på plass samt iblant er avhengig av værforhold, anbefaler vi at dere booker deres besøk så snart som mulig. Noen hotell tar ut en depositumsavgift i forbindelse med bookingen, andre krever en mindre bookingsavgift per booking. Enkelte hotell tar betalt for besøk i temarestaurantene.

Les mer om à la carte/temarestauranter under hotellsiden for ditt hotell.

Informasjonen ovenfor gjelder for pakkereise med charterfly, når reiselengden er enten 7 eller 14 dager. Reiser du på en pakkereise med rutefly, les mer under ditt hotell hva som gjelder akkurat der.


Bilder av hotellet i katalogen og på hjemmesiden

Vi bruker mye ressurser på å lage en bra katalog og hjemmeside. Hjemmesiden oppdateres stadig, og eventuelle feil og endringer justeres og oppdateres fortløpende. Nazar står for den informasjon du finner i vår katalog og på våre hjemmesider; vi har imidlertid ikke ansvar for eventuell informasjon om reisemålet som hentes fra andre kilder. Merk at bilder i katalogen kan være tatt med vidvinkelobjektiv, hvilket kan resultere i at hotell, rom og basseng kan se større ut i katalogen enn i virkeligheten.


Miljøskatt Hellas

Greske myndigheter har innført en miljøskatt (tidligere boendeskatt) på alle overnattinger i Hellas. Skatten varierer avhengig av hotellets offisielle klassifisering og lengden på oppholdet, og skal betales direkte til hotellet ved innsjekking. Legg merke til at Nazars klassifisering av hotell og leiligheter kan variere fra den offisielle, som er grunnlaget for størrelsen på skatten. Hotellets offisielle stjernesetting framgår på hotellets egen hjemmeside eller ved resepsjonen når man kommer fram.

 

1–2 stjerne(r): 1,50 euro per rom/leilighet per natt
3 stjerner: 3,00 euro per rom/leilighet per natt
4 stjerner: 7,00 euro per rom/leilighet per natt
5 stjerner: 10,00 euro per rom/leilighet per natt

 

Endringer utenfor vår kontroll kan forekomme.


Håndkleservice

De fleste av våre 4-5 No Collection hotell tilbyr håndkleservice. Hotellene skiller seg når det gjelder hvor ofte man får nytt håndkle til basseng og strand: Enkelte hotell tilbyr fritt bytte av håndkle så ofte man vil, mens andre krever en avgift ved bytte eller et depositum før man får håndkle til basseng og/eller strand. Hotellets rutiner og regler rundt denne tjenesten kan endres uten Nazars kjennskap.  Les gjerne mer under respektive hotell.


Ekstraseng

Ofte består ekstrasengen av en sovesofa, utfellbar lenestol eller en sammenleggbar seng. Vær obs på at denne er enklere enn en vanlig seng. Ekstrasengen kan være kortere og smalere enn en normal seng. 

 

Et normalt hotellrom er beregnet for to personer i vanlige senger – rommets størrelse og innredning kan derfor være litt trangt når en ekstraseng plasseres i rommet. Dette innebærer at det finnes hotellrom eller familiesuiter der minimum antall gjester er tre personer, og den tredje personen sover i en ekstraseng uten å få rabatt.


Hotellregler

Flesteparten av våre hoteller har også egne regler som gjelder for alle hotellets gjester. Enkelte hotell tar for eksempel betaling og/eller depositum for forvaringsboks, luftkondisjonering, romnøkler og minibar. Ofte får mat og drikke som kjøpes utenfor hotellet ikke tas med inn på hotellets område; det samme kan gjelde det å ta med seg mat fra All Inclusive-bufféen til rommet.  


For alle gjesters trivsel skal lydnivået på hotellet holdes innenfor rimelighetens grenser. Merk at det fins særskilte regler for besøk av gjester som ikke bor på hotellet.


Inn- og utsjekking

Ut i fra internasjonale hotellregler kan du som gjest sjekke inn på hotellet kl. 15.00 og rommet skal forlates enten senest kl. 11.00 eller kl. 12.00. Dette gjelder også selv om hjemreisen er sent på kvelden eller tidlig neste morgen. Kontroller reisebeviset ditt for hvilken dato du skal sjekke ut fra hotellet. På enkelte hotell kan vi tilby Late Check-out. Se respektive hotell for mer informasjon.


Internettoppkobling på hotellene

Under respektive hotell oppgir Nazar informasjon om hotellenes internettmuligheter, slik som trådløs oppkobling eller ei; tilgjengelighet på hotellets område samt om det i det hele tatt fins internett på hotellet. Denne informasjonen er veiledende og kan bli endret uten Nazars kjennskap. For deg som reiser til et hotell som er oppgitt med internettoppkobling, er det lurt å tenke på at hastighet og stabilitet sjelden lever opp til norsk standard. Kortere eller lengre brudd i forbindelsen er vanlig.


Luftkondisjonering

Flesteparten av våre hotell har luftkondisjonering; noen uten avgift mens andre tilbyr tjenesten mot betaling. Les mer under respektive hotell. På hoteller der luftkondisjoneringen er sentralstyrt, er denne påslått på bestemte tider av døgnet samt i den varmeste perioden. Avhengig av vær kan den også være avslått. På de fleste hotell kan luftkondisjoneringen kun benyttes når du befinner seg i rommet med stengte balkongdører. Merk at både effekt og støynivå varierer mellom ulike luftkondisjoneringssystem. Eldre aggregater kan iblant ha mindre effekt, og de kan sjelden stilles inn.


Renhold

Mindre forskjeller mellom hotell og leilighetshotell forekommer, men som regel er det daglig renhold. Dette innebærer lettere rengjøring av baderommet samt at sengen res opp. Håndklær og sengetøy byttes vanligvis 2–3 ganger i uken. Oppvask er ikke inkludert, og man kan ikke regne med at det fins oppvaskutstyr på hotellet. Renhold kan utføres hele dagen.


Utsikt og balkong

For deg som ønsker en balkong/terrasse, eller hvorfor ikke havutsikt eller seaside, kan dette iblant kjøpes ekstra. Se mer informasjon under ditt hotell. Om terrasse/balkong eller utsikt ikke står nevnt på din bookingbekreftelse, kan dette ikke garanteres. Havutsikt kan innebære delvis eller direkte utsikt mot havet fra balkongen. Seaside innebærer kun at rommet er plassert på havsiden av hotellet; havutsikt kan da ikke garanteres. Ved booking av ”poolside” kan heller ikke bassengutsikt garanteres. Merk at størrelse og møblement på balkongen ikke nødvendigvis motsvarer antall boende på rommet eller i leiligheten.


Vannsport

Ved stranden fins det ofte sentre for ulike vannsportaktiviteter. Vi anbefaler deg å lese nøye gjennom senterets vilkår før du benytter deg av deres tjenester. Anleggets forsikringer kan være tilstrekkelige for destinasjonen og for mange av de land som hotellets gjester kommer fra, men etter nordiske mål har ikke forsikringene den samme omfattende dekning som vi er vant med.


Ved utleie av utrustning ber medarbeiderne deg lese gjennom og undertegne en avtale. Det er svært viktig at du studerer dette materialet og setter deg inn i betydningen av det før du benytter senterets tjenester.


All Inclusive

For deg som vil koble av på ferien din!

 

All Inclusive betegner hvilke måltider som inngår i din reise. Når du booker All Inclusive inngår alle dagens hovedmåltider, snacks mellom måltidene, lokale drikkevarer og i mange tilfeller også is.

 

Hotellets standard påvirker utvalg og variasjon på All Inclusive-programmet: jo flere No Collection hotellet har, desto større er utvalget. På Lucky 3-, 4- eller 5 Star (uspesifiserte alternativ) kan utvalget imidlertid være enklere enn på våre ordinære hotell. Vil du være helt sikker på å få uforglemmelige gourmetopplevelser, bør du velge et hotell fra Nazars Premium Collection.

 

Les mer under respektive hotell for detaljert informasjon om All Inclusive-programmet. For uspesifiserte All Inclusive-reiser, se mer under rubrikken ”Uspesifiserte reiser” nedenfor.


Hotellklassifisering

For å gjøre det lettere for deg å bedømme standarden på våre hotell, har vi på Nazar klassifisert dem på en skala fra 1–5 No Collection. Jo flere No Collection desto høyere er standarden, og dermed også prisen. To hotell med samme antall No Collection kan imidlertid skille seg markant, og derfor har vi  i 3 ulike farger: rosa, gul og oransje, der oransje er høyest mulig standard. For at du skal kunne velge det hotellet som passer deg best, er det viktig at du leser alt informasjonsmateriell under respektive hoteller på vår hjemmeside og i vår katalog.

 

Alle No Collection er relative

Nazars vurdering av et hotell sammenfatter standard og servicenivå i forhold til andre hoteller på reisemålet. Vurderingsgrunnene er med andre ord ikke de samme som ved landets egen, offisielle klassifisering; disse skiller seg mellom ulike land og henviser kun til hotellets standard.

 

Vår vurdering av hotellene henviser derimot til helhetsinntrykket og tar hensyn til standard, hotellområde, innredning, fasiliteter (basseng, resepsjon, selskapsplass, barer, etc.) og ikke minst servicenivå; både fra hotellet og fra Nazar. Dette innebærer at to hoteller med 5 No Collection kan være svært ulike.

 

Alle Premium Collection-hoteller vurderes med 5 Premium Collection, da disse er de absolutt beste og mest luksuriøse hotellene i vårt program. Samtidig kan selv et Nazar Collection-hotell vurderes med 5 Nazar Collection, ettersom det her tilbys god standard og et høyt servicenivå, både fra hotellet og fra Nazar. På Nazar Collection-hotellene er Nazars egne, kostnadsfrie, skandinaviske piratklubb og ungdomsklubb inkludert. Nazar Collection-hotellene har således ikke samme luksuriøse framtoning som et Premium Collection-hotell, men veies opp av den omfattende servicen fra Nazar.

 

Hvilken hotellkategori som passer deg best, kan bare du selv avgjøre. Les mer om de tre kategoriene nedenfor.


Hotellkategorier

Vi har delt våre hotell inn i fire kategorier – Nazar Collection, Premium Collection, Holiday Collection og Value Collection.

 

Nazar Collection – Familiefavorittene med Nazars piratklubb og ungdomsklubb

Nazar Collection er samlenavnet på våre egne hotell, der de fleste av våre gjester velger å bo. På disse hotellene tilbyr Nazars egne skandinaviske aktivitetsguider en omfattende guideservice. Hotellene holder høy standard og har mange fine fasiliteter for hele familien, store bassengområder og vannsklier samt ligger direkte på stranden – det selvsagte valg for en familieferie, både for store og små!


Nazar Collection-hotellene tilbyr all komfort, underholdning og aktivitet som familien din trenger i ferien – og naturligvis All Inclusive. Hotellene i denne kategorien har 4–5 Nazar Collection. Hotellene har ikke samme luksuriøse framtoning som Premium Collection-hotellene, hvilket også gjenspeiles i prisen.

 

Premium Collection – Våre mest luksuriøse hoteller!

Når du booker et Premium Collection-hotell får du et av Nazars aller beste hotell. De fleste av hotellene er dessuten noen av Middelhavets vakreste og mest luksuriøse, og du kan kun reise hit med Nazar. Med Premium Collection kan du forvente deg kulinariske opplevelser, utsøkt service og et stort utvalg av fasiliteter for barn og voksne.


Alle hotell med 5 Premium Collection vitner om at det er et All Inclusive-hotell i absolutt toppklasse. Ønsker du skandinaviske barneaktiviteter, anbefaler vi imidlertid Nazar Collection.

 

Holiday Collection – All Inclusive-hotell for enhver smak!

I denne kategorien finner du et bredt utvalg av by- og strandhoteller. Byhotellene ligger ofte sentralt med kort vei til shopping, severdigheter og natteliv, mens strandhotellene generelt tilbyr fine barnefasiliteter, som vannsklier og internasjonal barneklubb. Felles for disse hotellene er at de tilbyr All Inclusive som inkluderer mat, drikke og snacks.


Vi har gitt hotellene i Holiday Collection 4–5 Holiday Collection. Mange hoteller holder høy standard på for eksempel mat og fasiliteter, imidlertid ikke på nivå med Premium Collection, hvilket også gjenspeiles i prisen. Ønsker du skandinaviske barneaktiviteter, anbefaler vi Nazar Collection.

 

Holiday Collection: Disse hotellene holder generelt høy standard og har mange fine fasiliteter, men merk at det kan være store skilnader mellom et Holiday Collection-hotell med 5 Holiday Collection og et Premium Collection-hotell med 5 Premium Collection.

 

Holiday Collection: Veldig populære hoteller, men ikke med fullt så mange fasiliteter som våre Holiday Collection-hoteller med 5 Holiday Collection. Service og kvalitet motsvarer prisen: Disse hotellene har alt som trengs for en herlig ferie – og litt mer.

 

Value Collection - Våre mest fordelaktige hotell 

I Value Collection har vi samlet våre mest prisgunstige All Inclusive-hotell. Hotellene har 3-3+Value Collection. Value Collection og opprettholder en god standard for deres kategori. Noen er mindre byhotell og passer for deg som ønsker å bo sentralt, mens andre er større og tilbyr flere fasiliteter utenfor sentrum.

 

Noen av hotellene inkluderer All Inclusive i prisen, og på andre er det alternativ slik at du som gjest kan bestemme hvilken måltidspakke du vil bestille. Value Collection er rett og slett perfekt for prisbevisste feriegjester som ønsker å oppleve All Inclusive!

 

Vil du ha litt høyere standard anbefaler vi Holiday Collection, om du vil ha familiehotell med skandinaviske barneaktiviteter anbefaler vi Nazar Collection og for de luksuriøse hotellene anbefaler vi Premium Collection. 

 

3 Value Collection: Enkle, funksjonelle og populære hotell som har det som kreves for en perfekt ferie med hensyn til fasiliteter og måltider, verken mer eller mindre.


Å reise med allergi eller matintoleranse

Spesialmat, som for eksempel glutenfritt eller laktosefri mat, kan være vanskelig å finne i andre land, da det ikke er like vanlig med allergier i utlandet som hjemme i Norden. Du kan altså ikke regne med at det finnes på det reisemålet du har valgt.

På de hotellene vi samarbeider med og på de restauranter og butikker som finnes på reisemålet kan det være vanskelig for personalet å forstå hvor viktig det er at en person som er allergisk ikke får i seg den maten som han/hun er allergisk mot. Vi som reisearrangør har veldig liten innflytelse på tilberedningsmetoder og utvalg av spesialmat på de hotellene vi samarbeider med på våre destinasjoner. Hotellene har gjester fra hele verden og derfor kan det være vanskelig eller umulig for hotellet å imøtekomme alles ønsker. Du kan alltid kontakte vår kundetjeneste om du har spørsmål.

På våre Pegasos-hoteller Pegasos Royal, Pegasos Club, Pegasos Resort og Pegasos World, hvor de fleste av våre gjester velger å bo, kan de servere spesialmat til en viss grad. Det gjelder først og fremst spesialmat for gjester med glutenallergi, nøtteallergi og laktoseintoleranse. Der fins dessuten laktosefrie ispinner. Vi har sammen med disse hotellene et kontinuerlig utviklet arbeid for å tilby spesialmat, men vi vil samtidig påpeke at All Inclusive-utvalget ikke er like omfattende som for ikke-allergiske personer. Hvis du reiser til et av de overnevnte hotellene har du muligheten til å informere hotellet direkte om dine allergier eller matintoleranse med et enkelt web-skjema som vi har utviklet sammen med hotellene. Dette kan du lett fylle i før din reise og sende direkte til hotellet.

Om du har spesifikke spørsmål om din matallergi før du bestiller din reise er du også velkommen til å fylle i skjemaet og sende til hotellet, før du binder deg til en booking. Informer også hotellet eller Nazar-guidene på hotellet ved ankomst om allergien, så kan de ordne et møte med restaurantpersonalet som i sin tur kan gå gjennom mattilbudet sammen med deg.

Her kan du fylle ut allergiskjemaet og kontakte Pegasos World, Pegasos Club, Pegasos Resort eller Pegasos Royal med spørsmål om allergi eller matintoleranse.

Å reise med allergi eller matintoleranse

Spesialmat, som for eksempel glutenfritt eller laktosefri mat, kan være vanskelig å finne i andre land, da det ikke er like vanlig med allergier i utlandet som hjemme i Norden. Du kan altså ikke regne med at det finnes på det reisemålet du har valgt. På de hotellene vi samarbeider med og på de restauranter og butikker som finnes på reisemålet kan det være vanskelig for personalet å forstå hvor viktig det er at en person som er allergisk ikke får i seg den maten som han/hun er allergisk mot. Vi som reisearrangør har veldig liten innflytelse på tilberedningsmetoder og utvalg av spesialmat på de hotellene vi samarbeider med på våre destinasjoner. Hotellene har gjester fra hele verden og derfor kan det være vanskelig eller umulig for hotellet å imøtekomme alles ønsker. Du kan alltid kontakte vår kundetjeneste om du har spørsmål.

 

På våre Pegasos-hoteller Pegasos Royal, Pegasos Resort og Pegasos World, hvor de fleste av våre gjester velger å bo, kan de servere spesialmat til en viss grad. Det gjelder først og fremst spesialmat for gjester med glutenallergi, nøtteallergi og laktoseintoleranse. I is-kiosken fins dessuten laktosefri softis.

 

Vi har sammen med disse hotellene et kontinuerlig utviklet arbeid for å tilby spesialmat, men vi vil samtidig påpeke at All Inclusive-utvalget ikke er like omfattende som for ikke-allergiske mennesker.

 

Hvis du reiser til et av de overnevnte hotellene har du muligheten til å informere hotellet direkte om dine allergier eller matintoleranse med et enkelt web-skjema som vi har utviklet sammen med hotellene. Dette kan du lett fylle i før din reise og sende direkte til hotellet. Om du har spesifikke spørsmål om din matallergi før du bestiller din reise er du også velkommen til å fylle i skjemaet og sende til hotellet, før du binder deg til en booking. Informer også hotellet eller Nazar-guidene på hotellet ved ankomst om allergien, så kan de ordne et møte med restaurantpersonalet som i sin tur kan gå gjennom mattilbudet sammen med deg.

 

Her kan du fylle i allergiskjemaet og kontakte Pegasos World, Pegasos Resort eller Pegasos Royal med spørsmål rundt allergier eller matintoleranse.