Krav ved innreise: 

Fra og med 1. mai har ikke Hellas lenger noen innreisekrav. Dette betyr at du hverken behøver et gyldig koronasertifkat eller fylle ut et innreiseskjema for å reise inn i landet. Dette gjelder alle reisende, uansett om du er fullvaksinert eller ikke.

Greske myndigheter kan fortsette å bruke tilfeldige antigen- eller PCR-test ved innreise. Hvis testen er positiv, vil du bli satt i karantene minst 5 dager på adressen oppgitt ved ankomst til landet eller på andre overnattingssteder utpekt av greske myndigheter.


Lokale restriksjoner:

  • Munnbeskyttelse er kun et krav om når du reiser med offentlig transport, om ikke annet blir informert om. Dette gjelder samtlige over 4 år. 

For deg som skal reise fra et annet land
Observer at disse reiseregler kun gjelder for reiser fra Norge. Vennligst les reglene som gjelder nettopp deg på myndighetenes hjemmesider om du for eksempel bor utenfor Norge eller skal reise videre fra et annet land.

Innreise til Norge
Alle som reiser inn i Norge fra utlandet oppfordres til å følge de anbefalinger som gjelder i Norge. For tilfelle er det ingen spesielle anbefalinger i forbindelse med innreise for norske statsborgere. Les mer på fhi.no.   

Vennligst observer at for deg som ikke er norsk medborger eller har permanent oppeholdstilstand i Norge (skal kunne bevises ved grensen), gjelder andre regler og et negativt PCR-test er et krav ved innreise til Norge per i dag. Du er selv ansvarlig for å sette deg inn og holde deg oppdatert i hvilke regler som gjelder deg på fhi.no.

Hold deg oppdatert
Den seneste informasjonen fra den norske ambassaden angående reiser til Hellas finner du her.

Vi tar forbehold at det kan skje endringer på veldig kort varsel, så det er viktig å holde deg oppdatert på FHI hjemmeside både før og under reisen.

På reisemålet - transfer, hotell, aktiviteter og utflukter

På hotellet 

Alle våre hotell har som høyeste prioritet å gjøre sitt ytterste for at du som gjest skal ha en så behagelig og hyggelig ferie som mulig.  

Hotellene følger alltid lokale myndigheters direktiver og har for eksempel innført utvidede rengjørings- og hygienerutiner. Hotellkonsepter må kanskje endres avhengig av de lokale direktivene og restriksjonene som gjelder. Det kan for eksempel være reduserte aktiviteter, stengte fasiliteter eller forandringer i konseptet når det gjelder servering av mat og drikke.

Om større endringer skjer i hotellets tilbud, kommer de berørte gjestene å oppdateres snarest mulig etter at vi har fått endringene bekreftet fra hotellene. Vær oppmerksom på at endringer som skjer utenfor Nazars kontroll kan innføres med velig kort varsel før vi har fått fullstendig informasjon. 

Transfer

Vi møter opp på flyplassen som vanlig og sørger for at alle kommer trygt med den bookede transfer. Også her følger vi de lokale myndigheters krav, som kan variere avhengig av land og destinasjon. Har du booket en pakkereise med rutefly møtes du ikke av Nazars personale på flyplassen, men av engelsktalende guider fra vår lokale samarbeidspartner MTS.

Visste du at du kan booke privat transfer for bare deg og ditt selskap hos oss på Nazar? Har du ikke booket transfer? Logg inn på Min reise og se hvilke alternativer som finnes avhengig av din reise og destinasjon.

Aktiviteter og utflukter på reisemålet

Å oppdage og oppleve reisemålet man besøker er for mange en selvfølge og feriens høydepunkt. Dette kommer man fortsatt kunne gjøre, men med ulike begrensninger avhengig av plass og severdighet. For eksempel kan båtturer ha et begrenset antall passasjerer eller det kan være begrenset tilgang til visse områder. Å holde avstand gjelder overalt.

Kontakt vårt Holiday Center for å få mer informasjon om ditt reisemål, hvilke utflukter som finnes tilgjengelige og hvordan man booker på reisemålet.

Vanlige spørsmål

Kan jeg være trygg i å booke en reise?
Ja, det kan du. Hvis offentlige myndigheter (UD) skulle fraråde reiser til en viss destinasjon under den spesifikke perioden for din planlagte reise så reiser vi selvfølgelig ikke. Da kommer du til å kunne ombooke eller avbestille din reise. 

Hvilke innreisekrav gjelder for mitt reisemål? 
Våre reisemål har lettet på innreisekravene eller helt tatt bort de. Les mer under respektive reisemål/destinasjon. 

Må jeg være vaksinert for å kunne reise?
Siden mange destinasjoner/reisemål har tatt bort innreisekravene behøver du ikke være vaksinert for å reise. Les mer under respektive destinasjon/reisemål.

Behøver barn vise opp noe koronasertifikat mår man reiser? 
Siden mange destinasjoner/reisemål har tatt bort innreisekravene gjelder dette også for barn. Les mer under respektive reisemål/destinasjon. 

Hva gjør jeg om jeg får et positivt covid-resultat før avreise?
Er du syk kan du ikke reise. Da kontakter du vårt Holiday Center som hjelper deg å avbestille reisen. Vanlige av- og ombookingsregler gjelder, så etter dette kontakter du ditt forsikringsselskap for å se hva som gjelder. Har du forsikring via Nazar veileder vi deg.  

Kan jeg endre eller avbestille min reise kostnadsfritt? 
Det er normale av- og ombookingsregler som gjelder. Derfor anbefaler vi at du ser over dine forsikringer nøye når du booke og skal reise. Les mer om våre forsikringer og vilkår her

Hva skal jeg tenke på innen jeg skal reiser?
Noen ting som er greit å tenke på før du skal ut og reise er først og fremst å se over dine forsikringer før reisen – les mer om våre forsikringer med Allianz her. Å være i god tid på flyplassen og at munnbeskyttelse eventuelt skal bæres på flyplassen og på flyet, les mer under avsnittet "Under flyreise". Forhåndsbestill din flymat for reisen, da utvalget ombord kan være begrenset, det gjelder også taxfree-varer.

Hva skjer om jeg blir syk på reisen? 
I første omgang skal du kontakte personalet på hotellet for å følge de lokale retningslinjene for reisemålet for deg og ditt selskap. Deretter kontakter du Nazar på reisemålet da vi kommer å hjelpe og assistere deg. Ta også kontakt med ditt forsikringsselskap og tenk husk å sørge for at du er skikkelig beskyttet innen du startet reisen. Nazar dekker ikke sykehuskostnader eller ekstra fly- og hotellkostnader. 

Finnes det nye rutiner og retningslinjer på Nazars hotell?
Alle våre hotell følger de lokale myndighetenes krav og retningslinjer, og de kan variere avhengig av land og destinasjon. De har alle som høyeste prioritet å sikre at våre gjester får et herlig og trygt opphold. 

Påvirker covid-19 All Inclusive-utvalget?
Serveringen på hotellene kan variere avhengig av lokale restriksjoner. For tiden er det duket opp fine bufféer, men det kan for eksempel bety at man med hjelp av personalet får ta sin mat eller at man som gjest blir tildelt plasthansker når man skal ta maten. Ulike løsninger for å skape en så sikker tilværelse som mulig i restaurantene.

Hvordan ser rutinene ut rundt Captain Nemo’s barneklubb? 
Aktiviteter og konsept i våre barneklubber vil anpasses etter eventuelle lokale restriksjoner på våre destinasjoner. Om større og mer omfattende endringer skulle skje, kommer vi å oppdatere vår hjemmeside og berørte gjester. 

Kommer de ulike fasilitetene på hotellene å påvirkes? 
Dette kan variere avhengig av land, destinasjon og eventuelle lokale retningslinjer som finnes. Sosial distansering gjelder generelt og dette også på hotellene. 

Hva kreves av meg som reisende når jeg skal reise hjem fra min ferie? 
Som reisende er du selv ansvarlig for å kontrollere mulige innreiseregler til ditt hjemland og følge dem. Foreløpig er der ikke noen spesielle anbefalinger i forbindelse med innreise til Norge. Les mer lengre opp på denne siden der vi også linker videre til ulike myndigheters hjemmesider.  

For ytterligere informasjon: FolkehelseinstituttetNazars avbestillingsregler.