Helse, pass og visum


Legemidler og vaksinasjoner | Pass og visum | Valuta | UD | Funksjonshemmet på reise


Legemidler og vaksinasjoner

Ved utenlandsreise kreves sertifikat for å medbringe narkotikaklasserte legemidler. Kontakt landets ambassade eller konsulat for å kontrollere hvilke regler som gjelder. Ta alltid med legemiddelets originalforpakning. Rådfør med vaksinasjonssenter eller lege om eventuelle anbefalinger angående vaksinasjon.


Pass og visum

Generell informasjon

NB! Pass er nordmenns eneste gyldige form for legitimasjon i utlandet. 

Alle reisende må ha med seg gyldig pass med foto på reisen, også barn og spedbarn. Visse land aksepterer ikke nødpass. 

Passet kan ikke ha skader eller se fikset ut. 

Vi reserverer oss for at eventuelle endringer i passreglene kan ha blitt gjort etter denne oppdateringen. 

I visse land har man som norsk statsborger, norsk statsborger med utenlandsk bakgrunn eller som utenlandsk statsborger bosatt i Norge ikke automatisk innreiserett. 

For fullstendig informasjon om pass og visum henviser vi til landets ambassade/konsulat eller til pass-/politimyndigheten. 

Merk at nedenstående visumopplysninger for Nazars pakkereiser, omfattende 1 eller 2 ukers reiser, kan komme til å endres.

Nazar har ikke ansvar for følgene av at en reisende mangler gyldig pass eller visum.

 

Spesielt for Tyrkia

Pass

Passet skal være gyldig minst 6 måneder etter hjemkomst.

For informasjon om hva som gjelder nødpass, henviser vi til landets ambassade/konsulat og til pass/politimyndigheten. 

Nazar kan ikke være ansvarlig for konsekvensene om en reisende ikke har gyldig pass.

Alle som reiser inn i landet må ha minst én tom side i passet (med hensyn til de tyrkiske myndighetenes inn- og utreisestempler). Om passet ikke har minst en hel tom side, har myndighetene rett til å nekte innreise til landet. 

Visum

Norske statsborgere må ha visum ved opphold i Tyrkia og skal kjøpes før avreise! 

Visumet skal bestilles på forhånd, koster 20USD per person og kjøpes elektronisk via denne nettsiden www.evisa.gov.tr

Som norsk statsborger skal du ha et ordinært norsk pass (rødt) eller et norsk nødpass (oransje) som er gyldig i minimum 6 måneder fra innreisedato til Tyrkia.

Viktig at visumet skrives ut og medbringes! Det går altså ikke å kjøpe visum på ankomstflyplassene i Tyrkia.

OBS! På trinn 1, velg Norway om man er norsk statsborger der det står country/region (velg landet der passet er utstedt)

Vær oppmerksom på at om du reiser med nødpass, må du velge «Ordinary» som kategori for pass når du søker.

Dette gjelder 3 måneders turistvisum (visumet er gyldig for opphold inntil 90 dager) forutsatt at personen har norsk pass. Både ut- og innreise må være innenfor visumets gyldighetsperiode.

Visum kan kjøpes fra 90 dager før avreise og frem til avreise.

Visumet er et såkalt "multiple entry" turistvisum. «Multiple entry» innebærer at man kan benytte et og samme visum på flere reiser, så lenge inn- og avreise er innenfor gyldighetsperioden på 180 dager og man ikke overskrider 90 dager i Tyrkia totalt.

Etter at visumperioden er utløpt må det gå minst 3 måneder før det kan søkes om nytt turistvisum. 

Nazar kan ikke påvirke eventuelle endringer/oppdateringer av visumregler som kan bli gjort av tyrkiske myndigheter. (Vi oppdaterer informasjonen løpende her så snart vi mottar dette). Vennligst legg merke til at det kan finnes andre private aktører som selger visum på internett. Disse kan ta mye høyere avgifter og verken Nazar eller tyrkiske myndigheter kan ta ansvar for disse. Vi henvise kun til linken over, som du også finner i ditt reisebevis.

Nazar har ikke ansvar for visumsøknader eller at en reisende mangler visum. Det er den reisendes eget ansvar å sette seg inn i den informasjonen og de regler som finnes. I henhold til de alminnelige vilkårene kan endringer på reisen gjøres opptil 30 dager før avreise. 

For fullstendig informasjon om visum henviser vi til landets ambassade eller konsulat. Ambassadens hjemmeside finner du her: http://oslo.emb.mfa.gov.tr/ContactInfo.aspx

Nazar tilbakebetaler ikke ubenyttet visum. Ved en eventuell ombooking av reisen er det gjestens ansvar å se til at gyldig visum finnes.

Svenske, danske, finske og islandske statsborgere trenger ikke visum.

Har du annet enn nordisk pass er du selv ansvarlig for å holde deg oppdatert på gjeldende regler for innreise til Tyrkia. Legg merke til at det kan finnes spesielle regler for hvilke ankomstflyplasser som må brukes i Tyrkia.

Spesielt for Hellas

Pass

Vi anbefaler å ta med pass som er gyldig i minst 3 måneder etter hjemkomst. 

For informasjon om hva som gjelder ved nødpass, henviser vi til landets ambassade/konsulat og til pass-/politimyndighetene. Nazar kan ikke ta ansvar for konsekvensene dersom en reisende mangler gyldig pass.

Ambassadens hjemmeside finner du her: http://www.mfa.gr/en/greece-bilateral-relations/norway/contact-details-for-greek-missions.html


Visum

Norske statsborgere behøver ikke visum.

Svenske, danske, finske og islandske statsborgere trenger ikke visum.

Har du annet enn nordisk pass er du selv ansvarlig for å holde deg oppdatert på gjeldende regler for innreise til Hellas. 


Valuta

Vær oppmerksom på at du ikke kan veksle penger på alle hotell og at de fleste hotell ikke har minibank.

Tyrkia

Tyrkias offisielle valuta er tyrkiske lira, men euroen er like anvendelig nesten overalt. Det er mest praktisk å noen penger vekslet i euro, og noen i tyrkiske lira. Vanligvis er det mest fordelaktig å veksle til tyrkiske lira i Tyrkia, det kan være litt dyrere å veksle fra norske kroner til euro. Bankautomater for tyrkiske lira finnes overalt, men det er bare et fåtall som betaler ut euro.

De fleste av våre All Inclusive-hotell tar gjerne imot euro. Flesteparten av butikker og restauranter aksepterer de vanligste internasjonale kredittkortene, men det hender at de tar et par prosent i avgift.

Hellas

På Rhodos benyttes euro som valuta.


UD

På Nazar har sikkerheten for våre gjester og vårt personale høyeste prioritet, og vi følger nøye utviklingen på våre reisemål. Dette innebærer blant annet daglig kontakt med vårt personale i utlandet samt regelbundet kontakt med relevante myndigheter.
Har du spørsmål er du velkommen til å kontakte oss på telefon 815 000 33 (velg 2).

Les mer om Utenriksdepartementets reiseråd: www.regjeringen.no


Funksjonshemmet på reise

Vi ber deg være oppmerksom på at de fleste av våre hotell dessverre ikke er tilpasset for fysisk funksjonshemmedes behov. Det kan for eksempel dreie seg om størrelse på heisen, bredden på dørene eller øvrige begrensninger i tilgjengelighet. Et antall hotell tilbyr imidlertid rom som er mer eller mindre tilpasset for bevegelseshemmede personer. Vi ber deg kontakte oss med detaljert informasjon om akkurat dine behov, slik at vi kan skape de beste forutsetningene for en vellykket ferie.

Ved spesielle behov, ønsker eller krav på reisen eller besøket, fyller du også ut skjemaet for fysisk funksjonshemmede på reisen: klikk her. Merk at vi ikke har mulighet til å bekrefte at vi kan arrangere en reise for dere før dette skjemaet er mottatt, behandlet og godkjent av Nazar.

Du kan booke spesialrom for fysisk funksjonshemmede direkte på vår hjemmeside eller hos våre reisekonsulenter. Sammenleggbare rullestoler kan tas med på transferbussene. Ikke sammenleggbare rullestoler og elektriske rullestoler krever spesialtransport som bekostes av gjesten. Nazar skal informeres senest 5 arbeidsdager før avreise for å kunne gjøre en forespørsel hos flyselskapet.

Kontakt oss

Man - fre 08.00 - 18.00

Lør - søn 09.00 - 16.00

Telefon: 815 000 33

Nazar Nordic AB

Slagthuset, 211 20 Malmö; Sverige

Vi har ingen butikker - alt salg foregår via internett og telefon.

E-post: info@nazar.no


Ring oss gjerne på
815 000 33

Vi har selv besøkt alle av våre hoteller og kan derfor gi deg råd basert på egen erfaring!

Vi på Kundservice


Gavekort

Hvorfor ikke gratulere eller overraske en god venn eller en i familien med et gavekort fra Nazar?

Les mer


Facebook

Her finner du unike tilbud, informasjon og de siste nyhetene fra Nazars verden

Følg oss på Facebook